Q3 er lige om hjørnet: Nåede I i mål med jeres kommunikation?

Q3 er lige om hjørnet: Nåede I i mål med jeres kommunikation?

Inden længe er første halvår af 2023 gået, og det er tid til at evaluere. Meningen med en kommunikationsstrategi er at oversætte jeres forretningsmål konkrete til indsatser, som skaber resultater. Er det lykkedes jer?

Hvis ikke, så er det måske tid til at spidse ’ører’ og læse med her. Vi giver dig nogle gode råd til, hvordan du kommer godt i gang med din kommunikationsstrategi for Q3 og Q4 – det er ikke for sent endnu.

At lave en kommunikationsstrategi behøver ikke være så uoverskuelig og kringlet en proces, som du måske forestiller dig. Især ikke, hvis du/I har et klart fundament og model for, hvordan den skal udformes. Og slet ikke, når først I er lykkedes med at få oversat jeres forretningsmål til kommunikationsmål. Med andre ord: De mål og KPI’er, der er sat for virksomheden, skal du finde ud af, hvordan de kan understøttes i marketingafdelingen.

Men først en disclaimer

Her vil vi imidlertid godt sætte en streg under, at det ikke er slutresultatet for alle forretningsmål, der oversættes direkte til kommunikationsmål- og indsatser. For faktum er, at marketingafdelingen sjældent arbejder alene. Der er for eksempel ofte også en salgsafdeling, hvis indsats har en unægtelig indflydelse på KPI’er. Derfor er det i nogle tilfælde relevant at arbejde med mere indirekte mål – eller i hvert fald en ’omskrivning’ af målene.

Når dit firma f.eks. gerne vil ’øge markedsandelen i Norden’ eller ’opnå mindst 10% højere omsætning’ er det mål, der kan være fluffy i kommunikations- og marketingindsatssammenhænge. Men det er ’øge trafikken på websitet med 20%’ eller ’øge e-maillisten med 100 e-mails’ ikke. Det er mere konkrete indsatser, som bidrager til at nå forretningens samlede mål. Indsatser, som du kan inkorporere i en kommunikationsstrategi og contentplan.

Hvem, hvad, hvornår og hvordan?

Fundamentet for din kommunikationsstrategi bør altid være: Hvem kommunikerer hvad til hvem, hvordan og hvornår? Har du det på plads, er det grundlæggende en håndgribelig handleplan at gå efter.

Her hos JJ Kommunikation har vi en ’skabelon’ (læs: én ud af mange måder at gøre det på, der findes ikke en hellig gral) for, hvordan man rammesætter en kommunikationsstrategi. Skabelonen er brudt op i 7 dele: Analyse og baggrund, målsætninger, målgrupper, budskaber, mediekanaler og tidsplan. Denne skabelon kan du finde lige her.

Forskellige indsatser til forskellige mål

Når du har fastlagt dine målgrupper – ideelt baseret på Personaer og ICP – kan du nemmere fastsætte, hvilke indsatser og konkrete aktiviteter, der skal til for at ramme dem med dine budskaber på de rigtige medier for at opnå de opstillede kommunikationsmål.

I eksemplet med målet om at ’øge trafikken på websitet med 20%’, handler det om at finde ud af, hvilke indsatser, der skal til for at understøtte målet. Det kan eksempelvis være Google Ads-kampagner, blogindlæg/nyhedsartikler med relevante søgeord, en trafikkampagne på Facebook eller LinkedIn, eller deslige. Indhold på internettet som er målrettet trafik til website.

Har du brug for hjælp til en kommunikationsstrategi?

Uanset om du sidder alene med ansvaret for markedsføring på din arbejdsplads, om du er en del af et marketingteam, eller om du er virksomhedsejer uden tid og ressourcer, kan det være svært at få omsat forretningsmål til kommunikationsmål. Og det kan være svært at lave en kommunikationsstrategi med indsatser og aktiviteter, der understøtter målene. Du kan til gengæld få hjælp til det af et kompetent marketingbureau med mange års erfaring i kommunikation, strategi og eksekvering.