Har du været en tur på LinkedIn de seneste par dage?
Ja, har du været en tur på de sociale medier i det hele taget, er du formentlig stødt på den – for nogle – noget uventede udmelding fra Datatilsynet om, at Google Analytics pr. 21 september er ulovligt at bruge i Danmark – i hvert fald i standardversionen.
De sociale medier tegner nemlig lynhurtigt et billede af skræk og panik, fordi Google Analytics, ifølge Datatilsynet, tilsyneladende ikke overholder GDPR-lovgivningen.
Hvorfor er Google Analytics blevet ulovligt?
Google Analytics er én af de mest udbredte værktøjer blandt danske virksomheder, som bruges til at analysere trafik på websites. Det betyder, at Google Analytics er en væsentlig del af danske virksomheders dataindsamling- og analyse, som er et afgørende led for parametre som markedsføring.
Google Analytics er en amerikansk ‘cloud service’, som er udviklet af Google. Denne service sørger for, at hjemmesiders indsamlede data bliver overført til Google LLC i USA – og det er et problem, fordi det i så fald er et brud på EU’s General Data Protection Regulation – bedre kendt som GDPR.
Hvad er GDPR?
GDPR er lavet til at beskytte europæiske borgeres personoplysninger, men når cloud services som eksempelvis Google Analytics ikke kan garantere, at tredjeparter ikke har adgang til EU-borgernes data, ja, så er det et brud på lovgivningen.
Egentlig er udfordringen, at der endnu ikke forekommer en dataaftale mellem USA og EU om henholdsvis indsamling, behandling og beskyttelse af europæiske borgeres data.
Hvad betyder det egentlig for dig?
For mange webshops og websites i Danmark er Google Analytics et uundgåeligt, som bruges til at indsamle og analysere data om for eksempel brugerstatistik og siteperformance.
Det, der sker, når en bruger besøger en hjemmeside, er, at de tildeles en unik ID-kode i Google Analytics, hvorfor data om adfærd, demografi, o.lign., bliver overført til Googles moderselskab i USA – det sker altså ganske ufrivilligt, at europæisk brugerdata sendes til USA.
Det er netop denne dataoverførsel hos amerikanske virksomheder, som i øvrigt ikke kan garantere dataenes sikkerhed, der er ulovlig.
Hvad er alternativerne til Google Analytics?
Datatilsynet har dog ikke efterladt danske virksomheder helt på bar bund. I deres pressemeddelelse, som du kan læse her, fremgår det nemlig, at man gerne må fortsætte med at benytte Google Analytics, HVIS man altså implementerer en række foranstaltninger. Anbefalingen er umiddelbart, at man pseudonymiserer brugernes data og benytter en reverse proxy server.
Eller at man ganske simpelt bruger et andet værktøj end Google Analytics.
Hjælp til Google Analytics
Som bureau for både små og store virksomheder og organisationer, er det vores ansvar at være opmærksom på den digitale udvikling – og potentielle afvikling i dette tilfælde –, og det betyder, at vi selvfølgelig er i gang med at undersøge alternative løsninger.
Foreløbigt kender vi til en række alternativer, som vi i øjeblikket afsøger markedet for og tester af, så vi på bedste vis kan blive ved med fremover at hjælpe vores kunder og samarbejdspartnere med korrekt og lovlig indsamling, behandling og analyse af data.