Er du ejer af en webshop eller en butik? Så skal du spidse ører 👂🏼
Måske tænker du, at vi er tossede, fordi vi kun lige har fået overstået sommeren og allerede tænker på Black Friday. Men faktisk er det nøglen til en god Black Friday at være på forkant og i god tid.
Derfor er det her indlæg til dig, som ejer en webshop eller en butik, men som endnu ikke har fået helt styr på planlægningen i forhold til din strategi for Black Friday-marketing. En vellykket Black Friday kommer man desværre ikke sovende til. Så slå lyttelapperne ud – vi kan hjælpe dig.
Black Friday shopping
Black Friday er én af verdens største handelsdage – både offline og online. Black Friday er et amerikansk fænomen, som altid ligger den sidste fredag i november, og Danmark har i den grad taget fænomenet til sig.
Men! Lo and behold – selvom navnet “Black Friday” indikerer, at handelsfesten varer én dag, så er det ikke den fulde sandhed. I hvert fald ikke i Danmark. I kampen om kunderne ser vi nemlig flere og flere reklamere med Black Weekend, Black Week – Ja, nogle endda Black Month!
Det betyder, at flere webshop- og virksomhedsejere gør et utroligt stort nummer ud af årets store shopping-anledning, og at hvis du ikke allerede er i gang med planlægningen, er du allerede bagud.
Hos JJ Kommunikation er det primært tre marketingområder, vi anbefaler, at du har styr på i forbindelse med Black Fridag: SEO, sociale medier og Google Ads.
I første omgang vil vi gerne hjælpe dig lidt på vej, og herunder får du nogle tips og tricks til en bedre Black Friday for din webshop og/eller butik:
SEO
SEO er i praksis todelt: Teknisk SEO og indhold.
Den tekniske SEO er alfa og omega for alle virksomheder, der har en hjemmeside og/eller webshop – både før, under og efter Black Friday. Her er det enormt vigtigt, at du allerførst sikrer dig, at du har styr på din hjemmesides loading-hastighed (page-speed) og rettelse af 404-sider.
Den indholdsmæssige SEO handler om, at du skal optimere dine søgeord og -fraser, så din hjemmeside omkring Black Friday inkluderer Black Friday-relateret søgeord – både short tail og long tail søgeord. Derefter bør du prioritere at få opsat særskilte landingssider, produktkategorier og produktsider og selvfølgelig alle dine USP’er (Unique Selling Points).
Virker det helt uoverskueligt allerede nu? Læs mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med SEO.
Sociale medier
Uanset hvilken branche du er i, så tør vi godt love, at du får kamp til stregen på de sociale medier. Både når det kommer til organisk indhold og betalt annoncering. Det kommer til at kræve godt forarbejde, ressourcer og is i maven. Men et rigtig godt udgangspunkt er at komme i gang med forberede kampagner og annoncer i god tid. Og vær sikker på, at de fører dine kunder hen til de rigtige landingssider.
Det organiske indhold/content på sociale medier, bør du faktisk være i gang med allerede nu. At opbygge et brand, opbygge kunderelationer, skabe brand-awareness, og vedligeholde et community af følgere, kunder og potentielle kunder er utroligt vigtigt året rundt.
Din annonceringsstrategi er det på tide at få styr på, hvis du ikke allerede har det. Det absolut vigtigste er, at få opsat dine kampagner i god tid. Fordi Facebook er/kan være tarveligt længe om at gennemgå og godkende kampagner. Af samme årsag bør du ikke ændre på dine kampagner lige op til, at de skal sættes igang. Når man redigerer kampagner, bliver de nemlig sendt til gennemgang forfra.
Og husk endelig at have en klar strategi for, hvilke typer kampagner med hvilken type indhold, der skal køre hvornår, i hvor lang tid og med hvilket budget. Der er meget at tage stilling til, så vær hellere end gerne i rigtig god tid.
Er du ikke helt sikker på, hvordan du skal gribe annoncering på de sociale medier an? Tøv ikke med at kontakte os. Vi kan hjælpe dig med dine sociale medier.
Google Ads
Vær i god tid med at få struktureret dine forskellige PPC-kampagner (Pay-per-Click), der er specifikt rettet mod Black Friday. Vi kan godt garantere, at det bliver en aggressiv konkurrence om klikpriserne. Her er det en god idé, at du gør dig nogle tanker om en prisstrategi forud for Black Friday. Så har du på forhånd gjort dig nogle tanker om, hvor meget du vil byde for placeringer.
Et godt tip er at få tjek på sit produktfeed. Det vil sige, at man tager sig tid til at gennemgå produkttitler, produktbeskrivelser, mm. På den måde hjælper du Googles algoritme med at hjælpe dig.
Ved du ikke, hvordan man optimerer et produktfeed, er der heldigvis hjælp at hente. Vi kan hjælpe dig med opsætning af og annoncer i Google Ads.