Mennesker køber af mennesker, og B2B-virksomheder er blevet vant til gode digitale brugeroplevelser fra deres B2C-køb. Derfor er gode brugeroplevelser på websites vigtigt for B2B-virksomheder.
»Websites – er det ikke kun for B2C-virksomheder?«
Den sætning bliver jeg fortsat mødt af hos mange B2B-virksomheder i dag. Jeg oplever, at det er en udbredt overbevisning, at websites og online markedsføring generelt primært er for B2C-virksomheder.
Men kan det nu også passe? Er det ikke en god idé med et B2B website?
Det bliver du klogere på i dette blogindlæg.
Fremtidens virksomhedsejere
Mange B2B-virksomheder får fortsat størstedelen af deres kunder gennem netværk og fravælger af den grund et B2B website. Dette gør sig især glædende for ældre virksomheder, der er fra en tid, hvor relationer udelukkende blev opbygget ved hjælp af mund-til-mund, telefoniske henvendelser, visitkort og fra dør til dør med en salgsmappe under armen.
Det er måske stadig realiteten for din virksomheds nuværende kunder, men hvad med dine fremtidige kunder; Hvordan opbygger din virksomhed en relation til den næste generation af virksomhedsejere, der i fremtiden skal udgøre din kundebase?
Fremtidens virksomhedsejere er vokset op i en digitaliseret verden, hvor B2B- og B2C-platforme for længst er smeltet sammen. Der er ikke længere forskel på, hvor og af hvad en B2B- og en B2C-kunde bliver inspireret til en købsbeslutning.
Men hvad betyder det for B2B-virksomheder?
Det betyder, at du ikke tilgodeser den moderne virksomhedsejers købsrejse, hvis du fravælger et website – og (fra)valget bliver på den måde et fravalg af fremtidige kunder.
Dit website er med andre ord et af dine vigtigste markedsføringsredskaber i 2021 – også for B2B-virksomheder.
Virksomhedsejerne søger også på Google
Vi søger alle på Google. Faktisk viser undersøgelser, at 84 procent af alle forbrugere starter deres købsrejse på Google, og mon ikke det samme billede tegner sig på B2B-markedet?
Forestil dig dette scenarie; Du har behov for nye skærme til kontoret. Hvor starter din købsrejse; I et fagblad, i en produktbrochure eller på Google?
Der er stor sandsynlighed for, at dit svar på ovenstående spørgsmål er, at din rejse starter med en Googlesøgning. Jeg siger ikke, at fagbladet og produktbrochuren ikke påvirker din købsbeslutning, men det er formentligt ikke der, beslutningen starter.
Din virksomheds online synlighed på Google afgør med andre ord, om dine produkter eller ydelser overhovedet bliver taget i betragtning i potentielle kunders købsbeslutning. Netop derfor, er dit website – og effektiv søgemaskineoptimering – et af dine vigtigste markedsføringsredskaber i 2021.
B2B-salg kræver flere touch points
Indtil videre har vi fastslået, at dit B2B-website spiller en afgørende rolle i den indledende fase af dine potentielle kunders købsrejse. Men det er ikke sitets eneste opgave. Tværtimod. Dit websites fornemmeste opgave er derimod at tage de besøgende i hånden og føre dem sikkert fra indledende interesse til salg. En opgave, der ikke bliver gjort over en dag.
Tommelfingerreglen lyder, at en forbruger i gennemsnit skal udsættes for syv touch points, inden de foretager en købsbeslutning. Og det er ikke urealistisk, at en B2B-kunde skal udsættes for endnu flere touch points, inden han/hun indtaster sine kortoplysninger.
Dit website fungerer som et af disse touch point. Endnu vigtigere er det dog, at dit website er et effektivt værktøj til indsamling af leads. Når du har indsamlet relevante leads, kan du ved hjælp af for eksempel e-mail marketing og retargeting påvirke antallet af touch points. Og dermed hurtigere varme leadet op fra indledende interesse til salg.
Mere end et online visitkort
Uanset om din virksomhed har behov for et online visitkort eller et inbound marketingredskab, står vi hos JJ Kommunikation klar til at hjælpe dig med et nyt B2B website. Vi nøjes nemlig ikke med at lave visitkort-sites. Vi designer også websites med det formål at generere kundehenvendelser til din virksomhed.
Her kan du læse, hvordan vi arbejder med dit website.