En årsrapport er mere end tørre tal

Er en årsrapport blot endnu en årlig pligtopgave? Så griber du formentligt opgaven helt forkert an. Årsrapporten er et stærkt strategisk værktøj, der rækker langt ud over regnskabsmæssige forpligtelser. Kom i gang med finansiel kommunikation i dag.

Mange virksomheder anser fortsat årsrapporten som en regnskabsmæssig pligtopgave, der skal afvikles, inden fristen for indsendelse udløber. Det er en skam – årsrapporten er nemlig mere end bare tørre tal og revisorsnak.

Hvert år har du chancen for at kommunikere direkte til dine stakeholders – hvorfor spilde den mulighed på kringlede formuleringer og ligegyldige floskler, der kun er relevant for en brøkdel af din målgruppe.

En gennemført og målrettet årsrapport kan derimod være et strategisk kommunikationsværktøj, hvor du ikke alene har mulighed for ekstern rapportering af lovmæssige og teknisk krav. Men samtidig giver mulighed for at dele din virksomheds kernefortælling og strategiske prioriteter med virksomhedens vigtigste interessenter.

Vi har samlet tre gode grunde til, at din investering i en informativ og brugervenlig årsrapport har sin berettigelse i en kommunikationsstrategi.

#1 Tag styringen

Årsrapporten er stadig den vigtigste kilde til information om virksomheders økonomiske tilstand for investorer, kreditorer og andre interessenter, såsom medarbejdere og potentielle medarbejdere.

Interessenternes efterspørgsel på information og informationssøgning har ændret sig markant de seneste år og vil formentligt også gøre det fremover. Det er blevet nemmere og hurtigere for de enkelte interessenter at tilgå virksomhedens økonomiske resultater. Er nettoomsætningen steget – og bundlinjen faldet? Det er der med garanti en god grund til. Vil du frit overlade fortolkningen af resultaterne til brugerne?

Årsrapporten er en oplagt mulighed for at tage styringen og sætte diskursen for din virksomheds økonomiske resultater. Kommuniker dine nøgletal og årsagerne bag dem, inden andre gør det.

#2 Få ekspertrolle

Drømmer du om at blive ringet op af nationale, regionale eller fagmedier, når de har brug for ekspertviden inden for netop dit felt? Det gør vi formentligt alle sammen. Din årsrapport kan være et vigtigt værktøj til at opbygge en branchemæssig ekspertrolle.

Læs eller genlæs: Boost din synlighed med gode historier

Årsregnskabet er ikke alene et udtryk for, hvordan din virksomhed har performet. Det omfatter ofte en række eksterne forhold, som hele branchen har været underlagt det forgangne år. Kig på din virksomheds økonomiske resultater med helikopterblik – hvad siger udviklingen om hele branchen? Brug årsrapporten til at positionere dig som meningsdanner, og du er et skidt tættere på at blive branchens talsperson.

#3 Styrk din brandfortælling

Nøglen til en overbevisende årsrapport er indlevelse i dine interessenters behov og klar kommunikation af din virksomheds kernefortælling, grundlæggende værdier og strategiske prioriteter. Indholdet – men også layoutet – sender et klart signal om, hvordan din virksomhed ønsker at blive opfattet af medarbejdere, investorer og andre brugere af årsregnskabet.

Årsrapporten skal opfylde en række lovmæssige og tekniske krav samt informere brugerne om din virksomheds økonomiske sundhedstilstand. Samtidig efterlader rapporten et spillerum for storytelling og brandbuilding. Det er blandt andet disse budskaber i din årsrapport, der i de rigtige hænder kan skabe loyalitet, øget omsætning, flere investorer, fastholdelse og tiltrækning af bedre medarbejdere og meget mere.

Din årsrapport er med andre ord det perfekte værktøj til at påvirke den brandfortælling, som dine interessenter forholder sig til. For en årsrapport tillægges stor troværdighed; nok større end du tror.