Ferien giver tid til refleksion, og danskerne tager ofte deres jobsituation med i den refleksion. Det er der både muligheder og udfordringer i for dig som arbejdsgiver.
Mange kommer nemlig frem til, at de ønsker et jobskifte. Vinduet for at få fat i nye, gode medarbejdere er altså større nu, og det er positivt. Men der er også en øget sandsynlighed for, at nogle af dine medarbejdere lige nu overvejer at finde et andet job. Hvordan griber du mulighederne og møder udfordringen?
Employer branding – tiltrækning og fastholdelse af medarbejdere
Der er to vigtige dele af employer branding: 1) tiltrækning af medarbejdere og 2) fastholdelse af medarbejdere. I dette indlæg beskæftiger vi os primært med tiltrækning, men du kan hoppe herover, hvis du også vil læse om medarbejderfastholdelse.
Undgå dyre fejlansættelser
Fejlansættelser er omkostningstunge med tabt oplæring, tabt viden og nye tidskrævende ansættelsesprocesser. Derfor kan det betale sig at lægge en seriøs plan for at undgå fejlansættelserne og tiltrække de rigtige medarbejdere – særligt i disse år, hvor ledigheden er historisk lav og manglen på kompetent arbejdskraft udfordrer virksomhedernes muligheder for vækst.
Hvordan tiltrækker du de rigtige medarbejdere?
Som det første er det relevant at overveje: Hvem er de rigtige medarbejdere?
Den rigtige medarbejder er hende eller ham, der både passer til opgaverne og jeres virksomhedskultur. Det er ikke nødvendigvis den dygtigste ansøger, der er den rigtige. At der er et værdimæssigt match mellem medarbejderen og virksomheden har stor betydning for samarbejdet på den lange bane. Det er derfor et afgørende element at tage med i den samlede vurdering.
Det værdifulde smugkig: Hvem er I?
Det er ikke nemt at afdække, om der er et værdimæssigt match eller mismatch. Derfor er det vigtigt, at I giver potentielle medarbejdere muligheden for at lære jer at kende. Med både små og store historier fra hverdagen på jeres kanaler, kan I give et værdifuldt smugkig, så potentielle medarbejdere kan vurdere, om de værdimæssigt passer ind og ønsker at blive en del af jeres virksomhed.
Hvor og hvordan kommunikerer I til potentielle medarbejdere?
Det har stor betydning, hvor og hvordan I kommunikerer til de potentielle medarbejdere. Et klassisk skriftligt jobopslag med lange beskrivelser vil for eksempel ikke vække stor begejstring ved mange unge. Derfor skal I overveje, hvilke virkemidler I kan bruge for at ramme målgrupperne – bedre end jeres konkurrenter.
Og det er ikke helt nemt. Kravene til virksomhedernes kommunikation vokser nemlig med den stigende efterspørgsel på medarbejdere. Kommunikationen skal være autentisk og personlig, og det kan kræve omtanke at få de rigtige budskaber sendt naturligt afsted, samtidig med at du fanger din målgruppes opmærksomhed og fremstår professionel.
Vær også opmærksom på, om I tilbyder det, som medarbejderne ønsker. Medarbejder har i dag store ønsker til for eksempel fleksibilitet, bæredygtighed og gode, sunde sociale miljøer på arbejdspladserne. Tilbyder I det, er det vigtige budskaber i rekrutteringskommunikationen.
Tab ikke de gode medarbejdere til jeres konkurrenter
Hvis I prioriterer god employer branding i jeres kommunikation, er der meget større sandsynlighed for, at I kan tiltrække de medarbejdere, der passer ind hos jer – og som følge deraf bliver i virksomheden i mange år og understøtter og forstærker den gode kultur i jeres virksomhed. Employer branding er en nødvendig disciplin i disse år. Hvis I ikke arbejder struktureret med employer branding, risikerer I at miste gode, dygtige potentielle og eksisterende medarbejdere til de konkurrenter, som allerede er godt i gang.
Er employer branding et nyt begreb for dig, anbefaler vi, at du starter med at læse dette blogindlæg.
Bliv klogere på jeres muligheder med employer branding: Få rådgivning og fem gode råd til lige netop din virksomhed lige her.