Søgemaskineoptimering (SEO) drejer sig om at forbedre dit website baseret på de SEO-parametre, som søgemaskiner bruger til at rangere hjemmesider på deres søgeresultatsider (SERP – Search Engine Page Results). Her er seks af de afgørende parametre for at opnå SEO-succes.
Med SEO kan du opnå fordelagtige placeringer i søgeresultaterne uden at smide penge efter annoncering. Derfor udgør det en af de hurtigst voksende og mest essentielle områder inden for online markedsføring.
De mange forskellige SEO-parametre har været et højaktuel emne i adskillige år, og der er derfor en overflod af viden og holdninger omkring dette på internettet. På grund af områdets hurtige udvikling kan det dog være en udfordring at afgøre, hvilke SEO-parametre der faktisk fungerer, og hvilke der er forældede.
Vi har samlet de 6 SEO-parametre, vi primært arbejder med, når vi optimerer vores kunders on-site og off-site SEO. Listen er ikke i prioriteret rækkefølge, da din SEO-succes afhænger af flere faktorer.
#1 Effektmåling med UTM-parametre
En vigtig del af SEO-arbejdet er at tracke, måle og analysere. Vi bruger UTM-parametre til at identificere, hvor brugerne kommer fra og i hvilken sammenhæng.
UTM-parametre er en “udvidelse” af et link, der indeholder forskellige informationer, uden at det påvirker brugerens oplevelse af linket. For eksempel kan du bruge UTM-parametre til at definere konteksten, når du deler en post på Meta (tidligere Facebook). Dette giver dig mulighed for at se, hvor mange der klikkede på linket og landede på den specifikke side. Til dette formål kan du bruge analyseværktøjer som Google Analytics.
Du kan enten tilføje UTM-parametre manuelt til slutningen af dit link eller bruge en online-generator, som der findes mange af på nettet.
#2 Optimering af klikraten (CTR)
CTR står for Click Through Rate og refererer til, hvor mange der klikker på dine links i Googles søgeresultater. Jo højere CTR-værdi dine titles og metatekster har, desto større er chancen for, at de vil rangere højt i Googles søgeresultater.
Metatekster i sig selv bidrager ikke direkte til SEO-værdi. Det er indholdet på selve siden, der påvirker, hvordan siden indekseres og rangeres af Google. Men hvis titles og metatekster ikke fanger brugernes opmærksomhed eller opfordrer til handling via relevant indhold og CTA’s (Call to Actions) i teksterne, kan brugerne overse websitet.
Der findes mange systemer, der kan analysere din “CTR-rating”. Disse kan være nyttige for at få et overblik over, hvordan dine metatekster præsterer. I sidste ende er den bedste tilgang at teste, hvordan din målgruppe reagerer på dine metatekster med løbende optimering.
Læs mere om søgemaskineoptimering (SEO), og hvordan vi kan hjælpe dig.
#3 Navngivning af filer og ALT-tags
En vigtig faktor inden for SEO er dit websites mediefiler. Dette kan omfatte alt fra billeder af medarbejdere til logoer, PDF-filer og videoer, som Google indekserer.
Google indekserer alle mediefiler, undtagen tekstbaserede PDF’er, udelukkende ud fra filnavn og ALT-tekst. Det er derfor afgørende, at du navngiver disse mediefiler med relevante SEO-tekster.
Ligesom metateksterne skal filnavnet og ALT-teksten give en klar forståelse af, hvad mediefilen indeholder. Da Google ikke kan se billeder og videoer, er det nødvendigt at give Google oplysninger om indholdet, f.eks. hvis der er et billede af en vandhane.
#4 Optimering af load-hastighed og design
SEO handler om mere end blot ord. I de seneste år har Google haft fokus på at forbedre brugeroplevelsen ved at bekæmpe langsomme og ikke-brugervenlige websites. Load-hastighed og design udgør derfor nogle af de mest afgørende SEO-parametre i dag.
Der findes mange “SEO-audits” online, hvor du kan teste dit websites performance. De bedste audits giver en rating af din sides hastighed og design samt foreslår forbedringer.
At implementere forbedringer baseret på et ”SEO-audit” vil i de fleste tilfælde kræve en webudvikler.
En generel tommelfingerregel for load-hastighed er, at jo hurtigere en side indlæser sit primære indhold, desto bedre placeres den i Google. Hvis dit website indlæses ekstremt hurtigt, men stadig modtager en dårlig rating, så bør du begynde at kigge på indhold og design af websitet og hvor meget tid, en bruger skal bruge på at finde indholdet på siden.
#5 Intern og ekstern link-building
Interne og eksterne links fortsætter med at være væsentlige SEO-parametre. Der findes en række værktøjer online, både gratis og betalte, der giver dig overblik over din interne og eksterne linkbuilding, dine søgeord og dit websites vurdering.
Vi benytter selv de seneste systemer for at kunne arbejde strategisk med ranking og SEO-indsats på tværs af vores kunders websites.
Kontakt os for at høre mere om SEO og dit potentiale i Google.
#6 Tracking af websitets performance, trafikkilder og brugerflows
Som tidligere beskrevet er tracking og analyse af afgørende betydning for SEO-indsatsen. Vi benytter selv forskellige systemer og værktøjer, der holder (så anonymt som muligt) øje med brugeren før, under og efter, de benytter sig af vores kunders website.
Google Analytics kan betragtes som en ”old-timer” inden for web og SEO. Selvom systemet ikke giver dig et direkte overblik over din on- og offsite SEO (som andre, nyere systemer gør), får du et af de bedste systemer til at holde din SEO-indsats up-to-date – fuldkommen gratis.
Vi benytter blandt andet Google Analytics til at holde virksomheders kunderejser op mod det faktuelle brugerflow for at se, hvor på sitet, der bør optimeres i både indhold og design.
Vil du vide mere om søgemaskineoptimering (SEO) og søgemaskine-marketing?