På typer udstillinger og messer er konkurrencen benhård for alle erhvervsaktører. Det er et sted, hvor et væld af virksomheder, store som små, prøver at trække besøgende til netop deres messestande fremfor konkurrenternes.
I denne travle messeverden er det ikke altid nok at have et flot udstillingsområde og en høflig bemanding. For at skille sig ud og fange opmærksomheden fra de mange messebesøgende – og derfor potentielle kunder –, er det afgørende at tænke ud over det konventionelle og falde tilbage på det ’vi plejer at gøre’. Her kommer messefilm ind i billedet som en ekstraordinær nøglekomponent til din messesucces.
Fang deltagernes opmærksomhed
På en messe er det afgørende at maksimere opmærksomheden og synligheden og samtidigt udnytte tiden på og investeringen i messen mest muligt. Her spiller messefilm en central rolle i at etablere en effektiv eksponering af din virksomhed til potentielle kunder, hvor I kan formidle virksomhedens budskab, produkter, ydelser og meget mere.
Messefilmen fungerer som et blikfang, der tiltrækker potentielle kunder og får dem til at stoppe op. Det giver dine medarbejdere på standen mulighed for at indlede en dialog og skabe en værdifuld interaktion med de besøgende.
Den visuelle appel i messefilmen er ofte afgørende for at sikre, at dine potentielle kunder bemærker netop din stand og din virksomhed. Det kan bidrage til at initiere den første direkte kontakt, og hvis din messestand oplever stor tilstrømning af besøgende, kan messefilmen fortsat underholde og inspirere, selv når alle medarbejderne er optaget.
Når der er travlt på din messestand, og dine medarbejdere er optagede af interaktion med de potentielle kunder, er det her, messefilmen fortsætter med at tiltrække og engagere besøgende på din stand. Messefilmen kører i loop, så den kontinuerligt skaber blikfang, informerer og inspirerer.
Den optimale messefilm
Tiden på en messestand er begrænset, og der er altid enormt mange udstillere og brancheaktører, der fylder kæmpe om de besøgendes opmærksomhed. Med andre ord: Det er vigtigt med et budskab, der skærer igennem ’støjmuren’.
Derfor skal din messefilm også være kort og præcis – og ideelt set ikke vare længere end tre minutter. Sådan sikrer du bedst, at seeren bevarer fokus, ser hele filmen og forstår budskabet – når filmen er produceret rigtigt. Og vær endelig ikke bange for at tænke kreativt – både i forhold til kameravinkler, budskaber, speak og budskab. Brug af specielle effekter som droneoptagelser eller andre innovative elementer kan give din messefilm en “wow-faktor”, og som gør, at de besøgende husker lige præcis dig og din virksomhed. Når du skaber en mindeværdig oplevelse er nøglen, bliver du husket.
Målrettet budskab
En velproduceret messefilm sender et klart signal om din virksomheds professionalisme og kompetencer, mens formålet er at iscenesætte en problematik for kunden, som netop I har løsningen på. Den fungerer som dit “butiksvindue” på messen, og derfor er det vigtigt, at den præsenteres skarpt og klart. Reelt skal messefilmen ikke handle om dig og din virksomhed; det skal fortælle, hvad dit produkt eller ydelser kan gøre for kunden, og hvordan de dermed kan gøre livet lettere for dem. Det handler om at tilbyde værdier og løsninger, mens den viser et autentisk, tiltrækkende og troværdigt billede af din virksomhed, jeres kerneværdier og jeres kvalitet. I syndfloden af udstillere, der kæmper om at råbe højest, er de besøgende skeptiske over for overdreven markedsføring, så vær ærlig om, hvad du tilbyder.
Evergreen content: Genbrug indholdet, forlæng messefilmen
Messefilmens potentiale er ikke afgrænset til messen: Den kan med fordel bruges på dit website, i nyhedsbreve, på sociale medier, til kundearrangementer og meget mere. Med andre ord: Det er et stykke evergreen content, som sjældent bliver ’for gammelt’.
Tilpas messefilmen til den specifikke mediekanal for bedste effekt og få langvarig værdi ud af filmen. Hvis du planlægger at bruge din messefilm på andre platforme, skal den redigeres og tilpasses det pågældende medie – det er ofte en lille ekstra indsats, der til gengæld giver stor merværdi.
Så næste gang du deltager i en messe, så husk at overveje, hvordan en messefilm kan være den hemmelige ingrediens til at skabe ekstraordinært blikfang, synlighed og opmærksomhed omkring din stand. Det kan være den afgørende faktor for at få besøgende til at stoppe, se og engagere sig med din virksomhed – og ultimativt blive din kunde.