Lille hængelås med en stor betydning

Lille hængelås med en stor betydning

Har du tænkt over, at den lille symbolske hængelås til venstre for din URL kan have afgørende betydning for din virksomheds online succes? Fravalg af SSL-kryptering er et (indirekte) fravalg af fremtidige kunder.

Den moderne internetbruger stiller store krav til virksomheders håndtering af persondata, og i kølvandet på den enorme medieomtale af GDPR er kravene kun blevet større og større.

Det er ikke en dårlig ting, at kravene til sikker håndtering af persondata stiger – men det tilføjer unægtelig endnu en afgørende faktor til listen over faktorer, du som virksomhedsejer skal have styr på, for at din virksomhed får succes på nettet.

En af de sikkerhedsprotokoller, der hurtigt har vundet indpas de seneste år, er SSL-kryptering af websites. Det, der startede som et valgfrit sikkerhedselement, er ikke længere så valgfrit endda. I dag er fravalg af SSL nemlig et (indirekte) fravalg af fremtidige kunder.

Men hvad er SSL, og hvorfor spiller det en afgørende rolle for dit websites succes?

Det kommer jeg nærmere ind på i denne artikel. Lav en kop kaffe og sæt dig til rette, imens jeg fører dig ind i en verden af uendelige forkortelser.

Hvad er SSL-kryptering?

SSL står for ´Secure Sockets Layer´ og er en sikkerhedsprotokol, der sikrer sikker forbindelse mellem server og browser. Hertil kræves et SSL-certifikat også – også kendt som SSL, HTTPS eller kryptering. Begreber benyttes i flæng, men betyder reelt det samme. Kært barn har mange navne.

Har du tal på, hvor mange forkortelser jeg har været igennem på nuværende tidspunkt?

Et SSL-certifikat betyder, at kommunikationen mellem dit website og de besøgende bliver krypteret. SSL er altså ikke en egentlig kryptering af selve websitet og beskytter ikke de besøgende mod virus. Antivirus-sikkerheden varetages derimod af dit websites server og de besøgendes eget antivirusprogram, firewall og så videre.

Formålet med SSL er at undgå, at en tredjepart får fingre i den persondata, der udveksles mellem dit website og de besøgende – herunder kontaktoplysninger, kreditkortoplysninger og passwords. Certifikatet er med andre ord en sikring af dine kunders sikkerhed, og de kroner og ører er givet godt ud.

Hvorfor er den lille hængelås vigtig?

Et SSL-krypteret website er markeret med en lille hængelås foran web-adressen. Derudover får man tilføjet et ekstra ”s” i HTTP-delen af URL’en, så HTTP bliver erstattet af HTTPS.

Hængelåsen ser ikke ud af meget, men den har en enorm værdi for de besøgende på dit website. Den symboliserer sikkerhed og medfører, at dine besøgende føler sig trygge, når de færdes på dit website og eventuelt indtaster personfølsomme oplysninger.

I takt med at forbrugernes krav til sikkerhed stiger, er det også blevet almindeligt, at nogle browsere kommer med en decideret advarsel, hvis brugeren er på vej ind på et ikke-sikkert website.

Forestil dig, at en potentiel kunde er på vej ind på dit website, og pludselig dukker en advarsel op på skærmen, hvor kunden bliver bedt om at acceptere risikoen ved at besøge dit website med et flueben.

Tror du, at den potentielle kunde fortsætter og ender som kunde? Jeg har svært ved at forestille os det.

Disse advarsler vil altså med sikkerhed afholde mange potentielle kunder fra at fortsætte ind på dit website. Et fravalg af SSL er derfor et fravalg af fremtidige kunder – især hvis du er erhvervsdrivende og ønsker at skabe omsætning via dit website.

Undgå at blive begravet af Google

»Men Jan, mine besøgende afgiver ingen persondata på mit website, hvorfor skal jeg så bruge de kroner og ører, som et SSL-certifikat koster? Er det ikke penge ud ad vinduet?«

Svaret er klokkeklart ”nej”, medmindre du har det fint med, at dit website bliver begravet bagerst i Googles søgeresultater.

SSL har længe været en kendt rangeringsfaktor for den populære søgemaskine, der ikke ønsker at sende sine brugere hen på ikke-sikre websites. Et SSL-certifikat er derfor afgørende for dine organiske placeringer i Googles søgeresultater.

Hvis din virksomhed ikke findes på Google, så findes den slet ikke. Det er måske sat lidt på spidsen, men der er noget om snakken. Undersøgelser viser nemlig, at 84 procent af forbrugerne søger information online, inden de foretager en købsbeslutning. Det betyder, at du ikke engang kommer med i købsovervejelserne hos en betydelig del af forbrugerne, hvis din virksomhed ikke er synlig i Google.

Bare tanken om at man lander på side 10 i stedet for side 1, burde være motivation nok til bare at få SSL-krypteret dit website i en fart.

Gratis webanalyse

Er du i tvivl, om dit website er SSL-krypteret? Modtag gratis webanalyse, hvor vi blandt andet analyserer dit websites sikkerhed, mobilvenlighed og brugervenlighed.

Få en uforpligtende analyse her