Hvad er SEO egentlig? 🤔

Hvad er SEO egentlig? 🤔

SEO står for Search Engine Optimization – eller på dansk: søgemaskineoptimering. SEO er en disciplin, hvor man optimerer en hjemmeside for at rangere højere i Googles søgeresultater.

I dagens digitale konkurrencemiljø er SEO et enormt effektivt værktøj til at dirigere trafik ind på sin hjemmeside. Rigtig mange virksomheder benytter sig efterhånden af disciplinen ved hjælp af en ekstern eller intern SEO konsulent. Det er altså en konkurrencemæssig ulempe, hvis man ikke arbejder aktivt med SEO.

For at SEO-indsatsen skal give et mærkbart resultat, skal man gerne bevæge sig ind på første sides af Googles søgeresultater – altså top-10. Der er også en meget mærkbar forskel for hver eneste placering, man rykker op i top-10.

Hvordan gør en professionel SEO konsulent?

En effektiv SEO-indsats kan deles op i 4 overordnede punkter. At yde en komplet SEO-indsats kræver både tekniske kompetencer og sproglige kompetencer. Det kan derfor være en sjældenhed at finde en enkelt person, som har kompetencer til at yde en komplet SEO-indsats. En SEO konsulent kan derfor sagtens være en virksomhed med medarbejdere, der kan dække SEO-opgaverne ind. SEO er ikke raketvidenskab, når først man er sat ordentligt ind i det, men det er så sandelig heller ikke et spørgsmål om blot at tilføje flere søgeord eller mere tekst til hjemmesiden. I de følgende afsnit får du de 4 overordnede punkter, som en komplet SEO-indsats består af.

Teknisk SEO

Det første punkt, som en professionel SEO konsulent vil fokusere på, er teknisk SEO. Når først teknikken er sat rigtigt op, vil det holde forholdsvist længe uden at kræve meget tid at vedligeholde. Det kræver til gengæld også nogle andre kompetencer end de andre punkter. Når man laver teknisk SEO, er der behov for kompetencer indenfor kodning. Det er altså et job, der ofte er bedst at overlade til en webudvikler eller en med lignende kompetencer. Det er derfor vigtigt, at din SEO konsulent har disse kompetencer, hvis du skal have det optimale ud af SEO-indsatsen.

Teknisk SEO handler om at sørge for, at Google kan læse din hjemmeside rigtigt. Det kan være ved hjælp af ting som metatags, HTML-koder og schema markup. Dernæst handler det om at sørge for, at loading-hastigheden er god. De største problemer med loading-hastigheden på et website er som regel ting som forkerte billedformater og scripts, der ikke bliver brugt på siden.

En stor del af den danske internettrafik foregår i dag via mobilen. Derfor er det vigtigt, at websitet også bliver optimeret til mobil, når der udføres teknisk SEO.

Søgeordsanalyse

Når det tekniske fundament er lagt, så er næste skridt på websitet sådan set at optimere indholdet. For at optimere indholdet ordentligt er man dog nødt til at starte med en søgeordsanalyse.

En søgeordsanalyse foregår ved, at du finder frem til de mest relevante søgeord for dit website. Det gør du ved at undersøge hvor ofte, der bliver søgt på dem, samt hvor stor konkurrencen er på netop disse søgeord. Den mest normale praksis er at det ender ud i en liste af søgeord. Denne liste vil have parametre som: Søgevolumen (hvor ofte bliver der søgt på ordet i løbet af en måned), vigtighed (hvor højt prioriteret er søgeordet for dit website) og søgeordssværhedsgrad (hvor høj er konkurrencen for dette søgeord).

De bedste søgeord er naturligvis dem, som har en høj søgevolumen, høj vigtighed og lav konkurrence. Denne kombination er dog sjælden, da de søgeord med højst volumen som regel også vil have den højeste konkurrence. Det er dog nogle gange muligt at finde frem til nogle søgeord med god volumen, som konkurrenterne ikke har tænkt på. Det er i høj grad det, man leder efter i en grundig søgeordsanalyse.

Der er en lang række værktøjer, som kan bruges til at lave en søgeordsanalyse. Google har en række gratis værktøjer, men en professionel SEO konsulent vil som regel benytte sig af betalte værktøjer, hvor mulighederne er lidt større.

Den vigtigste kompetence for at lave en god søgeordsanalyse er dataforståelse. Som SEO konsulent skal du kunne forstå den data, som du bliver præsenteret for igennem dine udvalgte værktøjer og bruge denne data til at skabe et godt resultat.  

On-page optimering

Søgeord

Når søgeordsanalysen er på plads, er det tid til at bruge den i praksis. Det er tid til at optimere websitets indhold. Til at starte med kan det være en god ide at tilknytte ét primært søgeord/søgeordsfrase til hvert subsite på dit website. Gå efter at sprede de bedste søgeord fra din søgeanalyse ud på de forskellige sider, og sørg for at siderne er relevante for de udvalgte søgeord.

Nøgleordstæthed

Næste skridt handler om at optimere nøgleordstætheden på siderne. Du skal altså sørge for, at dit primære søgeord/søgeordsfrase er nævnt et tilpas antal gange. Det kan godt være lidt mere udfordrende, end man skulle tro. Søgeordet skal naturligvis nævnes ofte i din webtekst, men nøgleordstætheden kan altså også blive for stor. Med andre ord skal man passe på ikke at overoptimere. Hvis søgeordet bliver nævnt for mange gange i forhold til tekstlængden, kan det altså have en negativ effekt på resultatet. Google vil registrere, at teksten er blevet udarbejdet til maskinen først og ikke forbrugeren. Man kan se søgeordet som et krydderi og siden som den komplette ret. En tilpas mængde krydderi kan få retten til at smage helt rigtigt, men for meget krydderi kan ødelægge den.

Da den maksimale nøgleordstæthed beregnes ud fra den totale mængde webtekst, er det en god ting at have en fyldestgørende webtekst på siderne. Man skal naturligvis stadig have brugeren in mente og sørge for, at denne ikke bliver mødt af en kæmpe væg af tekst. Så længe teksten er interessant og læsbarheden god, er man på rette vej. Det anbefales, at man har minimum 300 ords webtekst på hvert subsite, men gerne mere hvor det giver mening.

Man kan også indarbejde sekundære søgeord på sine sider, hvis man vurderer, at der er flere relevante søgeord til den enkelte side. Det vil der ofte være.

Andre former for indholdsoptimering

Der er mange andre ting en SEO konsulent kan optimere i indholdsdelen. Dette punkt er nok det mest tidskrævende og omfattende for en SEO konsulent. Optimering af indhold vil også indebære at lave metabeskrivelser, SEO-titler, korttitler, ALT-tekster til billeder (kan også indgå i den tekniske SEO) og sikre god læsbarhed.

Effektmåling

Når alt sidens indhold er blevet optimeret, er det en rigtig god ide at evaluere og tilrette løbende. Man måler som regel på, hvordan siden performer i forbindelse med trafik, hvilke søgeord der hiver den største trafik ind, hvor højt man rangerer på de udvalgte søgeord mm. Disse målinger kan hjælpe med løbende optimering og forbedring, så man skaber det bedst mulige resultat. Det anbefales også, at man som SEO konsulent med jævne mellemrum laver nye søgeordsanalyser. På den måde holder man sig opdateret på de mest optimale søgeord for siden.

Linkbuilding

Det sidste punkt for en SEO konsulent er linkbuilding. En vigtig faktor for hvordan Google rangerer domæner (hjemmesider), er hvor mange eksterne sider, der linker til hjemmesiden, og hvor autoritære og relevante disse sider er. Denne type links kaldes for eksterne links. Det kan for eksempel være kunder, leverandører, samarbejdspartnere eller erhvervsnetværk der anbefaler og linker til ens hjemmeside. Det kan altså være en god idé at række ud til disse typer forbindelser og bygge links på den måde. Det anbefales dog, at man aldrig gør links til at krav i forbindelse med ens ydelser – dette er faktisk imod Googles retningslinjer, og det skaber heller ikke et fundament for et godt samarbejde.

Det anbefales også, at man arbejder med interne links på sin hjemmeside. Her er der tale om links, der fører brugeren videre til den næste relevante underside, og dette kan altså forbedre brugeroplevelsen og være med til at forbedre afvisningsprocent på siden. Afvisningsprocent er en af de faktorer, som Google bruger til at rangere sider. En høj afvisningsprocent betyder, at brugerne ofte forlader siden igen meget hurtigt uden at interagere med siden, og det viser Google, at siden ikke er relevant nok til den pågældende søgning.

En ny trussel for søgemaskinerne

Googles søgemaskine har meget længe været totalt dominerende på markedet, og globalt bliver der foretaget milliarder af Google søgninger hver dag.

Søgemaskineoptimering har derfor længe været en praksis, som man roligt har kunne investere i på lang sigt.

I nyere tid er der dog opstået en stor trussel for søgemaskiner og Google: Generativ AI

Med værktøjer som ChatGPT, ser vi starten på, at forbrugere stille og roligt begynder at spørge AI i stedet for Google. Med Google foretager man informationssøgning, med AI kan man få samlet lige præcis den relevante information, man søger, og få den forklaret, som man helst vil.

Det er derfor værd at overveje som beslutningstager, om det er for risikabelt at lave en ressourcetung linkbuilding-indsats til sin hjemmeside, og om man hellere skal fokusere på godt indhold, god teknisk optimering og god on-page optimering.

Vi anbefaler at man holder fast i SEO som en del af sin marketingindsats, men vi anbefaler ikke, at man lægger alle sine æg i SEO-kurven. Investér klogt og pluk som minimum de lavt hængende frugter.

Vi håber du er blevet klogere

Vi håber, at du er blevet lidt klogere, på hvad SEO er, og hvordan den overordnede proces for SEO-arbejdet fungerer.

Hvis du vil vide mere eller har brug for hjælp fra en professionel SEO konsulent, kan du se mere her.

Du kan også følge med på vores LinkedIn eller Facebook, hvor vi nogle gange tilbyder gratis SEO-analyser af websites.