Vi har tidligere skrevet om, hvordan målrettede pressemeddelelser skaber synlighed og kendskab til din virksomhed. Men hvad er egentlig en god pressemeddelelse, og hvordan finder du den gode historie i din virksomhed?
For at fange journalisternes opmærksomhed, skal din historie være i orden. Den skal være vinklet og velskrevet for at nå avisspalterne, for den skal konkurrere med en masse andre pressemeddelelser plus alle de andre historier, som et medie håndterer på daglig basis. Historien bliver vægtet og vejet ud fra journalistiske kriterier, hvilket er noget helt andet, end hvis du betaler for en annonce. Men hvad betyder det egentlig?
En god vinkel
Din pressemeddelelse skal have en stærk vinkel. Kort fortalt betyder det, at du skal vælge at fortælle det mest interessante i stedet for at fortælle alt om et emne. Og så skal historien objektivt og journalistisk set være god. En journalist er ligeglad med, at du har solgt 100.000 styk af dit produkt X det seneste år, men kan du fortælle, hvordan dit produkt X skaber større trafiksikkerhed på cykelstierne, så er det en god historie. Og så skal det være overskriften i din pressemeddelelse.
Små historier kan blive store
Mindre kan bestemt også gøre det. Faktisk kan selv ”små” historier få pæn omtale. Ofte afhænger mediernes interesse for din historie af konteksten og eksempelvis din virksomheds geografiske placering. Lokalaviser er ofte glade for at modtage en historie fra en virksomhed i lokalområdet, og her er det ikke nødvendigvis ligeså svært at få omtale, som hvis du gerne vil i TV Avisen. Men historien skal stadig være god og relevant for målgruppen, de lokale læsere.
Tænk i historier til afdelingsmødet
Begynd med at tænke i historier, når du går rundt på gangene i din virksomhed eller sidder til et afdelingsmøde. Tænk over, om det nye projekt, I har sat i gang, kan blive til en god historie, og prøv så at sætte dig i modtagerens sted. Hvad gør dette nye projekt eller produkt, I har udviklet? Hvem hjælper det og hvordan? Hvem vil I gerne nå ud til med historien, og vil mediets læsere synes, det er en god historie? Begynder du med disse indledende overvejelser, er du godt i gang.
Vil du høre, om din historie er god nok? Eller vil du have hjælp til at få den udover rampen til medierne. Brug JJ Kommunikation som dit filter. Vi ved, hvad journalisterne tænker, når de modtager din historie og pressemeddelelse.