Hvis man ikke er inkarneret digital markedsføringsspecialist, kan det nogle gange være svært at følge med, når marketing-afdelingen eller bureauet smider om sig med smarte ord. Det er der råd for. Lær de 10 vigtigste begreber inden for SEO.
SEM
SEM står for ’Search Engine Marketing’ og er et overordnet begreb for markedsføringsinitiativer, der har digitale søgemaskiner som omdrejningspunkt. Det vil som oftest være fokuseret på Google, da de håndterer klart størstedelen af verdens onlinesøgninger. SEM er dermed et paraply-begreb, som dækker over discipliner som Google Ads (annoncering på Google) og SEO (organisk søgemaskineoptimering). SEM er blevet kæmpestort, fordi det fanger brugeren, når de søger efter en specifik ydelse eller produkt, og det sikrer på den måde værdifuld trafik, fordi brugeren rammes det helt rigtige sted i købsrejsen – hvis det bliver gjort korrekt.
Organisk trafik
Når man taler om organisk trafik, så betyder det gratis trafik – eller trafik, der kommer naturligt til dit website, fordi Google vurderer, at du er den bedste til at tilbyde det, som brugeren søger efter. Det er modparten til betalt trafik, som er en betegnelse for trafik, der kommer gennem annoncering på søgemaskiner, eksempelvis Google Ads.
Ved betalt trafik ligger man blandt de fire første resultater, der er markeret med ’annonce’ på Google på specifikke søgninger, hvor man betaler et bestemt beløb, hver eneste gang en bruger klikker ind på ens website via søgningen. Det kan naturligvis blive en dyr affære, men giver i de fleste tilfælde et rigtig pænt afkast. Ved organisk trafik skal man ikke betale en pris per klik, når folk klikker ind på ens website via Google eller andre søgemaskiner, og det er dén trafik, man forsøger at optimere i forbindelse med en SEO-indsats.
Søgeord og søgeordsfraser
Søgeord er de ord, man vælger at optimere efter i sin SEO-indsats. Hvis man er en webshop, som sælger sportsudstyr, kunne ’løbesko’ for eksempel være et søgeord, man gerne ville findes på. Det er dog ofte, at brugerne på Google søger efter mere end blot ét enkelt ord, så man kan også vælge at optimere mod en længere søgeordsfrase. Det kunne i dette eksempel være ’løbesko bedst i test’ eller ’løbesko dame tilbud’. Det er en hel videnskab at finde de bedste søgeord og/eller søgeordsfraser at optimere efter. Jo mere specifik man bliver, jo bedre kan man ramme sine kunder – og jo lavere vil konkurrencen som regel blive, men til gengæld vil det totale antal søgninger – og dermed trafikpotentialet også være lavere.
Søgevolumen
Når man taler søgevolumen handler det om, hvor mange søgninger der er i alt på et specifikt søgeord/søgeordsfrase i et givent tidsinterval (ofte et tidsinterval på en måned). Hvis ordet ’løbesko’ har en søgevolumen på 1.200, vil det altså oftest betyde, at der er 1.200 søgninger på lige præcis dét ord i løbet af en måned.
CTR
CTR står for ’Click-Through-Rate’. Det er en betegnelse for, hvor stor en procentdel af dem, der har set dig i forbindelse med søgning, også har klikket videre ind på dit website. Formlen for click-through-rate er forholdsvis simpel og ser således ud: Antal der har set dig / 100 * antal der har klikket videre.
Hvis der er 100 der har set dig i forbindelse med en søgning, og 12 der har klikket ind på dit website, vil din click-through-rate altså være: 100/100*12= 12%.
Noget, der kan have stor indvirkning på din click-through-rate, er din metabeskrivelse.
Metabeskrivelse
En metabeskrivelse er en beskrivende tekst, der kommer frem på Google lige under linket til dit website. Hvis du ikke har lavet en specifik metabeskrivelse til din underside, vil Google automatisk bare kopiere en del af teksten fra landingssiden. Det kan derfor være enormt værdifuldt selv at skrive et kort resume af undersidens indhold for at forbedre din CTR.
Man kan ændre metabeskrivelsen som det passer, så man har mulighed for at teste flere forskellige metabeskrivelser af og se, hvordan de påvirker ens CTR.
Ofte er det en god idé at skrive sine USP’er i metabeskrivelsen.
Alt-tekst
En alt-tekst er en beskrivende tekst til et billede. Den dukker ikke tydeligt frem på billedet eller siden som billedet ligger på, men vil ligge i billedets kode, som Google aflæser. Det er altså ikke en tekst, der er beregnet til den almene bruger, men en tekst, man med fordel kan skrive til sine billeder for at forklare søgemaskinerobotter, hvad billedet viser. Det er på den måde din mulighed for at fortælle blandt andet Google, at udover din lange, beskrivende tekst om løbesko, har du altså også tre billeder på undersiden, der forestiller diverse løbesko. På den måde giver du Google mere information til at vurdere, om du kan tilbyde brugeren, hvad de søger.
Domænerating
Din domænerating er Googles overordnede vurdering af hele dit websites troværdighed og værdi. Des højere domænerating, des nemmere er det for dig at rangere højt på dine søgeord på alle dine undersider. Det er altså enormt værdifuldt at have en høj domænerating. Én af de mest afgørende faktorer for din domænerating er din backlink-profile. DR (domain rating) er en numerisk værdi, der går fra 0-100.
Backlink-profile
Din backlink-profile kan måske bedst beskrives som dit katalog af online-anbefalinger. Mere specifikt er det alle de eksterne websites, der linker til dit website. Når et andet website linker til dit website, ser Google det som en anbefaling af det indhold, der findes på dit site, og derfor afspejler det som regel positivt på din domænerating, hvis der er en masse eksterne sites, der linker til dig.
Det skal dog siges, at Google også ser på, hvilke hjemmesider der linker til dig. Et link – eller en anbefaling fra Børsen, vil altså være betydeligt bedre for din domænerating end et link fra jyttesbiholdertips.dk med to besøgende om måneden. I værste tilfælde kan et link faktisk være negativt for din domænerating, hvis det kommer fra slemme spam-sider.
Ultimativt er det bedst at få (og give) links til websites med høje domæneratings for på den måde at skabe en sneboldseffekt i backlink-profilen. Relevante links fra troværdige og stærke websites er det bedste, du kan få for at styrke din linkprofil og din domænerating.
Linkbuilding
Linkbuilding er en betegnelse for det arbejde, der bliver lavet for at bygge links til og fra og på din website. Som nævnt ovenfor, kan en god backlink-profile gøre underværker for din domænerating, som har en omfattende, positiv indflydelse på mængden af organisk trafik til dit website.
Derfor vil en del af en omfattende SEO-indsats vil være at opbygge dit websites backlink-profile og dermed din domænerating. Det kaldes ekstern linkbuilding.
Intern linkbuilding er, når man arbejder med de interne links på websitet. Altså links, der fører fra én underside til en anden på ens eget website, hvilket også har værdi for brugerne og sidens SEO-værdi.
Ultimativt er en tommelfingerregel, at man aldrig må møde en blinggyde på dit website – der skal altid være et link, der fører videre, uanset om det er eksternt eller internt.
Vil du lære mere om SEO?
Det var blot et udsnit af nogle af de vigtigste begreber inden for SEO. Hvis du vil høre mere om emnet eller have en professionel analyse og potentialevurdering af din nuværende SEO-situation, så følg linket her.
Hos JJ Kommunikation tilbyder vi lige nu en gratis vurdering af din SEO-situation og dit SEO-potentiale – udfyld blanketten her og bliv kontaktet direkte.