6 vigtige SEO-parametre

6 vigtige SEO-parametre
Dato:

Søgemaskineoptimering (SEO) handler om at optimere dit website ud fra de parametre, som søgemaskinerne rangerer websites ud fra i søgeresultaterne – SERP (Search Engine Page Results). Vi lister 6 af de vigtigste parametre for din SEO-succes.

Med SEO kan du opnå fordelagtige placeringer i søgeresultaterne uden at smide penge efter annoncering. Det er derfor et af de hurtigst voksende og vigtigste områder inden for online marketing.

SEO har efterhånden været et ”hot topic” i en del år, og der ligger derfor oceaner af viden og holdninger til emnet på nettet. Men fordi området udvikler sig så hurtigt, kan det være svært at gennemskue hvilke SEO-parametre, der rent faktisk virker og hvilke, der allerede er forældede.

Vi har samlet de 6 SEO-parametre vi selv arbejder mest med, når vi optimerer vores kunders on- og offsite SEO. Listen er ikke i prioriteret rækkefølge, da din SEO-succes vil afhænge af flere parametre.

#1 Effektmåling – UTM-koder

En vigtig del af SEO-arbejdet er at tracke, måle og analysere. For at kunne se hvilke brugere der kommer hvorfra og i hvilken kontekst, benytter vi os af UTM-koder.

UTM-koder er en ”udvidelse” af et link, der indeholder forskellige informationer, uden at det har nogen form for konsekvens for brugeren der benytter sig af linket. Skal du poste et opslag på Facebook, kan du med fordel definere konteksten i en UTM-kode og efterfølgende se, hvor mange der klikkede på netop dét link, da de landede på den pågældende side. Til det formål kan du benytte et analyseværktøj som Google Analytics.

Du kan enten selv definere UTM-koden i slutningen af linket eller bruge en online-generator, som der findes et hav af på nettet.

Kontakt os for en uforpligtende samtale om dit SEO-behov.

#2 CTR-optimering

CTR står for Click Through Rate, som er en betegnelse for, hvor mange der klikker på dine links i Googles søgeresultater. Jo højere CTR-værdi dine titles og metatekster har, jo større er sandsynligheden for, at de vil ligge højt i Googles søgeresultater.

Metatekster giver i sig selv ikke nogen egentlig SEO-værdi. Det er derimod selve sidens indhold, der bestemmer, hvordan siden bliver indekseret (læst og rangeret) af Google. Men hvis titles og metatekster ikke fanger og leder brugeren til handling via relevant indhold og CTA’s (call-to-actions) i teksterne, vil brugerne overse websitet.

Der findes mange systemer, der kan analysere sig frem til en ”CTR-rating”. De kan være smarte, hvis du hurtigt skal danne dig et overblik over, hvordan dine metatekster performer. I sidste ende er der dog ikke andet for, end at teste hvordan din målgruppe reagerer på dine metatekster og optimere løbende.

Læs mere om søgemaskineoptimering (SEO), og hvordan vi kan hjælpe dig.

#3 Navngivning af filer og ALT-tags

En vigtig parameter inden for SEO er websitets mediefiler. Alt fra billeder af medarbejdere til logoer, PDF-filer og videoer bliver indekseret af Google.

Google indekserer alle mediefiler, på nær tekstbaserede PDF’er, udelukkende ud fra filnavn og ALT-tekst. Det er derfor uhyre vigtigt, at man får navngivet disse med relevante SEO-tekster.

På samme måde som metateksterne skal filnavnet og ALT-teksten give et overblik over, hvad mediefilen indeholder. Google kan ikke se dine billeder og videoer, så er der et billede af en vandhane, skal du huske at fortælle Google det.

#4 Optimering af load-hastighed og design

SEO er mere end bare ord. Google er i de seneste par år gået stærkt ind i kampen mod langsomme og ikke-brugervenlige websites. Et af de vigtigste SEO-parametre i dag er derfor hastigheden og designet.

Der findes mange såkaldte ”SEO-audits” på nettet, hvor du kan teste dit websites performance. De bedste audits giver en rating over din sides hastighed og design og giver forslag til forbedringer.

Udbedring af forbedringer foreslået af ”SEO-audits” vil i de fleste tilfælde kræve en webudvikler.

Læs mere om webudvikling og design af websites.

En generel tommelfingerregel inden for websitehastighed er, at jo hurtigere et website leverer sidens primære indhold, jo højere kommer det til at placere i Google. Så hvis din side loader fænomenalt hurtigt, og du stadig får en dårlig rating, så skal du begynde at kigge på design og indhold og hvor meget tid, en bruger skal bruge på at finde indholdet på siden.

#5 Intern og ekstern link-building

Interne og eksterne links er fortsat én af de vigtigste SEO-parametre. Der findes en lang række systemer på nettet, både gratis og betalte, der kan give dig et overblik over din interne og eksterne link-building, dine søgeord og dit websitets rating.

Vi benytter selv de nyeste systemer for at kunne arbejde strategisk med ranking og SEO-indsats på tværs af vores kunders websites.

Kontakt os for at høre mere om SEO og dit potentiale i Google.

#6 Tracking af websitets performance, trafikkilder og brugerflows

Som tidligere beskrevet er tracking og analyse afgørende for SEO-indsatsen. Vi benytter selv forskellige systemer og værktøjer, der holder (så anonymt som muligt) øje med brugeren før, under og efter, de benytter sig af vores kunders website.

Google Analytics kan betragtes som en ”old-timer” inden for web og SEO. Selvom systemet ikke giver dig et direkte overblik over din on- og offsite SEO (som andre, nyere systemer gør), får du et af de bedste systemer til at holde din SEO-indsats up-to-date – fuldkommen gratis.

Vi benytter blandt andet Google Analytics til at holde virksomheders kunderejser op mod det faktuelle brugerflow for at se, hvor på sitet, der bør optimeres i både indhold og design.

 

Vil du vide mere om søgemaskineoptimering (SEO) og online marketing?

Kontakt os her Vores specialister sidder klar til at hjælpe dig.