En ny messesæson står for døren, og det er nu, du skal i gang, hvis din virksomhed skal være klar til forårets messer. Men er messedeltagelse fortsat en værdiskabende marketingaktivitet i 2020, hvor store dele af købsrejsen er blevet digitaliseret? Find svaret her.
Foråret er for mange lig med messer. Fortsat mange virksomheder rejser de kommende måneder land og rige rundt for at deltage på mere eller mindre nicherelaterede messer – enten som udstiller eller besøgende.
Uanset om du og din virksomhed beskæftiger sig med it-løsninger for B2B-virksomheder eller bæredygtig beklædning til bevidste forbrugere, findes der en messe, der henvender sig til netop dig og dit forretningsområde.
Men er messedeltagelse fortsat en værdiskabende marketingaktivitet i 2020, hvor store dele af købsrejsen er blevet digitaliseret? Det kan du læse mere om i dette blogindlæg.
Den digitale købsrejse
I dag starter mere end 90 procent af dine kunder deres købsrejse online – uanset om de ender med at gennemføre handlen online eller offline. I samtlige steps mellem indledende interesse til købsbeslutning bliver dine kunder ligeledes påvirket af online stimuli – alt fra annoncer på sociale medier til online anmeldelser.
Nu tænker du sikkert – hvor passer messedeltagelse ind i billedet af den moderne købsrejse, jeg har forsøgt at tegne ovenfor. Det kan jeg som udgangspunkt godt forstå, at du tænker – og du er ikke alene. Flere og flere virksomheder skærer i dag i budgetterne til offline markedsføring og skruer op for budgetterne til online online markedsføring. Mange virksomheder går derfor glip af de mange fordele face-to-face marketing, såsom messedeltagelse, kan have – især for B2B-virksomheder.
Hvad er face-to-face marketing?
Face-to-face marketing er defineret som direkte markedsføring mod potentielle kunder gennem personlig kommunikation, hvor afsender og modtager står ansigt til ansigt.
Face-to-face marketing dækker over en lang række markedsføringsaktiviteter, der alle har til formål at skabe positive brand interaktioner mellem virksomhed og potentiel kunde. Her kan nævnes aktiviteter såsom kundemøder, events, produktdemonstrationer, in-store aktiviteter og messedeltagelse.
Du har måske allerede regnet det ud, men face-to-face marketing handler i høj grad om at skabe synlighed og troværdighed gennem interaktioner. Du og din virksomheder interagerer formentligt allerede med kunder online via mail, sociale medier og mikrointeraktioner på websitet – men ingen mail, tweet eller snap kan erstatte menneskelig kontakt, og det er her face-to-face marketing kommer ind i billedet.
Vi har samlet tre gode grunde til, at face-to-face marketing bør prioriteres i dit markedsføringsbudget for 2020.
#1 Mennesker handler med mennesker
… og ikke med virksomheder. Det er et faktum, du og din virksomhed bliver nødt til at forholde sig til – selv i nutidens digitale virkelighed. Mange virksomheder forsøger at skabe illusionen om menneskelig interaktion online ved hjælp af alt fra chatbots, til video- og influencer marketing. Disse aktiviteter kan være yderst effektive, men de kan ikke erstatte ansigt til ansigt kommunikation.
Undersøgelser har vist, at potentielle kunder er mere tilbøjelige til at handle med et brand, de tidligere har været i personlig kontakt med. Face-to-face marketing har med andre ord stor betydning for dit brand, da det hjælper potentielle kunder til at sætte ansigt på din virksomhed.
Du må altså ikke undervurdere betydningen af et godt, gammeldags håndtryk.
#2 Styrk din brand identitet
Branding handler altså om at skabe en relation til dine kunder ved at påvirke deres emotionelle opfattelse af dig og din virksomhed. Her spiller en stærk brand identitet en afgørende rolle. Den afgør, om potentielle kunder kan spejle sig i brandet og dermed har lyst til at købe dine produkter eller services.
Flere forskere har konkluderet, at en stærk brand identitet skaber både synlighed, genkendelighed, troværdighed og loyalitet. Selvom mange virksomheder er bekendt med de mange fordele ved en stærk brand identitet, afsættes der ude i virksomhederne få kroner i markedsføringsbudgetterne til netop denne disciplin, og brand identiteten når derfor sjældent at blive implementeret i de yderst led af organisationen – altså hos dem, der står ansigt til ansigt med potentielle kunder.
Selv Adidas har for nyligt konkluderet, at de har overinvesteret i online markedsføring, og fremover vil satse mere på aktiviteter, der har til formål at opbygge deres brand.
Det er med andre ord vitalt, at din brand identitet udgør mere end et par floskler på et papir og et bestemt layout på dit website. Der findes ingen bedre måde at opbygge den vigtige relation til potentielle kunder end face-to-face marketing, hvorfor din virksomheds frontpersoner, altså dem, kunderne møder, bør trænes i din virksomheds værdier, visioner og kommunikation.
#3 Do things that don’t scale
… sådan lyder et berømt ordsprog inden for morderne markedsføring – og der er noget om snakken. Vi lever i en verden af automatiseret og skalerbar kommunikation, hvor vi dagligt bliver eksponeret for standardiserede og upersonaliserede budskaber. De fleste af os er derfor blevet immune over for denne friktionsløse kommunikation.
Det er netop fordi, vi udsættes for uanede mængder skalerbar kommunikation, at den langsomme, personlige og ikke-digitaliserede kommunikation virker stærkere end nogensinde før.
Når du inviterer potentielle kunder til events, afholder produktdemonstrationer eller tager dig tid til at snakke med dem på de årlige messer, viser du, hvor langt du vil gå for deres opmærksomhed, og resultatet er en følelse af overskud og eksklusivitet.
Og købsbeslutninger handler i høj grad om følelser.
Har du messer i kalenderen?
… og vil du vide, hvordan du opnår målbare resultater af din deltagelse? Hos JJ Kommunikation koordinerer vi messer fra A til Z, så du får tid til det, der betyder mest – nemlig dine kunder.