3 tips til det gode julekort

3 tips til det gode julekort

Vil du bruge julekortet som strategisk værktøj til at styrke dit brand og opbygge stærke relationer? Så er udseendet og indholdet af afgørende betydning. Vi har samlet tre tips til det effektfulde julekort.

 

Et veludført julekort kan være et effektivt markedsføringsredskab, der styrker dit brand og relationen til ansatte, samarbejdspartnere og kunder – hvorimod en halvhjertet julehilsen kan skabe irritation og afstandtagen hos modtagerne og ender ofte i papirkurven uden at sprede nogen form for juleglæde.

Vi kan hurtigt blive enige om, at din virksomheds julekort ikke skal ligge i Grinchen-enden af julebarometeret – men hvor på barometeret, julekortet ender, afhænger af udseendet og indholdet.

Vi har samlet tre tips til det gode julekort, der både spreder juleglæde og indfrier din virksomheds strategiske målsætninger.

#1 Undgå skabelondesigns

Vi kender dem alle sammen – skabelondesigns, der gør det nemt og bekvemt at udsende ”personlige” hilsner i form af fødselsdagskort, takkekort og ikke mindst julekort. Den opmærksomme læser har formentlig bemærket situationstegnet ved ”personlig”. Der er nemlig intet personligt ved skabelondesigns; De siger intet om dig, din virksomhed og jeres værdier.

Ønsker du at styrke din brandfortælling, er det vigtigt, at dit julekort afspejler din virksomheds kernefortælling – tilsat gran og julekrydderier. Du skal med andre ord undgå at falde i fælden og vælge den nemme løsning og i stedet sørge for at få specialdesignet et julekort alene til din virksomhed.

Julekortet er et installationskunstværk i mange hjem og på mange arbejdspladser. Et specialdesignet julekort er derfor en oplagt mulighed for at være top-of-mind hos dine stakeholders 24 dage i streg – og den mulighed byder sig ikke ofte.

#2 Spring flosklerne over

Det er ikke alene udseendet, der afgør, om dit julekort spreder eller stjæler juleglæden.

Et velskrevet julekort er en enestående mulighed for at opbygge dit brand, styrke relationen til modtagerne og samtidig servere nogle af dine budskaber på en troværdig måde. Den modsatte effekt har et brand-udvisket julekort tilplastret med den ene floskel efter den anden.

»God jul og godt nytår. Tak for et godt og indbringende år. Vi ser frem til et fortsat godt samarbejde i 2020.«

Kunne din virksomhed være afsender på ovenstående budskab?

Svaret er formentligt ja, men det samme kunne vi hos JJ Kommunikation, og samtlige andre virksomheder i Danmark, i Europa – ja, i hele verden. Hvis alle kan være afsender af dit julet budskab, hvad siger budskabet så om din virksomhed, jeres kernefortælling og vision? Ikke alverden.

Hvert år har du chancen for at kommunikere direkte til dine stakeholders – hvorfor spilde den mulighed på ligegyldige floskler?

Brug i stedet julekortet til strategiske budskaber, der understøtter din brandfortælling. Hvad har du på hjertet; Er der noget, du er særlig stolt over? Eller måske noget, du ser særlig frem til i det kommende år? Flet disse strategiske budskaber ind i teksten – de er med til at vise, hvem du er, og hvad du står for.

#3 Går det personligt

Leverer du ønsket om en god jul og et godt nytår i en hånd- eller maskinskrevet udgave?

For de fleste virksomheder vil svaret formentlig være maskinskrevet – og det kan vi sagtens forstå. Et håndskrevet julekort tager tid og koster formentlig en skrivekrampe eller to. Alligevel vil vi prædike for det det gode julekort, der er håndskrevet.

En af årsagerne til, at julekortet er et effektivt markedsføringsredskab i 2019, er, at kommunikationen er fuld af friktion.

Læs også: Derfor er julekortet et effektivt markedsføringsredskab i 2019.

Efter flere års overeksponering er vi blevet immune for skalerbar og friktionsløs kommunikation, hvorfor den langsomme, personlige og ikke-digitaliserede kommunikation – som det traditionelle julekort unægteligt er, virker stærkere end nogensinde.

Det skal gøre ondt på afsender for at gøre godt hos modtager. Og hvad gør mere ondt end skrivekramper? Det gode julekort viser, hvor langt du vil gå for dine modtageres opmærksomhed, og resulterer derfor i en følelse af overskud og eksklusivitet.

Vælger du alligevel at gå med det maskinskrevne, er det vigtigt, at der stadig er plads til det personlige. Brug altid modtagers navn og nedskriv gerne nogle få ord om jeres personlige relation i kortet.

Undgå standardversion, hvor du skyder dit juleønske afsted med spredehagl. Her er der stor sandsynlighed for, at kortet ryger direkte i skraldespanden uden at sprede nogen form for juleglæde.

Har julekortet vækket din interesse?