Derfor er julekortet et effektivt markedsføringsredskab i 2019

Derfor er julekortet et effektivt markedsføringsredskab i 2019
Dato:

Sender din virksomhed fortsat traditionelle julekort til ansatte, samarbejdspartnere og kunder? Hvis ikke, er det noget, du skal gå i gang med. Julekortet er nemlig et effektivt markedsføringsredskab i 2019.

 

Mange virksomheder begraver i disse år det traditionelle, fysiske julekort og går over til nutidens moderne e-julekort. Det viser sig dog ofte at være en strategisk uhensigtsmæssig manøvre at levere ønsket om en god jul og et godt nytår i dine modtageres indbakke frem for postkasse.

I dette indlæg vil vi give dig tre gode grunde til, at det traditionelle julekort fungerer som en effektivt markedsføringsredskab i 2019.

 

#1 Do things that don’t scale

Julen har bragt velsignet bud – dog ikke i form af fysiske julekort, hvis man skal tro nylige undersøgelser. De viser nemlig, at vi sender langt færre breve end tidligere. Faktisk er antallet af sendte breve faldet med 73 procent de seneste ti år, og udviklingen har også ramt julekortene.

 

Du kender det med garanti fra dig selv. For ti år tilbage hang adskillige julekort fra familie, venner og bekendte på rad og række som en del af den årlige juleudsmykning. I dag er man derimod heldig, hvis man modtager bare ét enkelt håndskrevet julekort, og netop derfor er julekortet anno 2019 mere effektivt end nogensinde.

»Do things that dont’t scale

Sådan lyder et berømt ordsprog inden for moderne markedsføring – og der er noget om snakken. Vi lever i en verden af automatiseret og skalerbar kommunikation, hvor vi dagligt bliver eksponeret for standardiserede og upersonaliserede budskaber. De fleste af os er blevet immune over for denne friktionsløse kommunikation.

Vi scroller uopmærksomt forbi utallige kampagner på Facebook hver dag og smider nyhedsbreve i den virtuelle papirkurv uden at åbne dem. Men hvornår har du sidst smidt et uåbnet, fysisk brev ud?

Det er netop fordi, vi udsættes for uanede mængder skalerbar kommunikation, at den langsomme, personlige og ikke-digitaliserede kommunikation – som det traditionelle julekort unægteligt er, virker stærkere end nogensinde. Det viser, hvor langt afsender vil gå for modtagers opmærksomhed, og resultatet er en følelse af overskud og eksklusivitet.

 

#2 Styrk den personlige relation

En ting er helt sikkert, hvis du bruger julekortet som endnu et redskab til at tvangsfodre dine modtagere med salgsbudskaber og produktfeatures, har du misforstået hensigten med og præmissen for den friktionsfyldte julegestus.

Det traditionelle julekort er en strategisk og julet node, som varmer i en kold tid, og har til hensigt at styrke din virksomheds personlige relation til ansatte, samarbejdspartnere og kunder.

Countdown: Kan jeg stadig nå at bestille et julekort?

Hvert år har du chancen for at kommunikere direkte til dine stakeholders – hvorfor spilde den mulighed på ligegyldige floskler? Et velskrevet julekort er en enestående mulighed for at opbygge dit brand, styrke relationen til modtagerne og samtidig servere nogle af dine budskaber på en troværdig måde.

Undgå derfor den ultrakorte standardversion, hvor du skyder dit juleønske afsted med spredehagl. Her er der stor sandsynlighed for, at kortet ryger direkte i skraldespanden uden at sprede nogen form for juleglæde.

 

#3 Bliv husket

Det traditionelle julekort bliver i langt højere grad husket – måske fordi vi modtager så få, måske fordi det skaber en følelse af eksklusivitet, og måske fordi julekortet fortsat bliver udstillet som en kunstinstallation rundt omkring i de danske hjem.

Undersøgelser viser i hvert fald, at et håndskrevet brev har større chance for at blive lagret i modtagernes hukommelse, da vores hjerner forbinder det at læse langsomt med hygge, og det føles som en belønning, at nogen har givet sig tid til at sende en personlig julehilsen med posten.

 

Undgå for guds skyld e-julekortet

Nu til den modsatte ende af julebarometeret – e-julekortet, der er det stikmodsatte af strategisk og julet. Det elektroniske julekort er julekortets svar på en telefonsælger, der uden entusiasme kører den samme upersonlige smøre af overfor alle modtagere.

Her går du glip af alle fordelene ved det fysiske julekort og fremstår i bedste fald doven og utjekket. I værste fald virker du fløjtende ligeglad med dine relationer, og det ønsker du ikke.