Kom på forkant med de største social media trends 2023, og få værdifulde first mover-fordele i det kommende år. Sådan skiller du dig ud i et stærkt konkurrencepræget marked.
Kransekagen er spist, og Hendes Majestæt Dronning Margrethe II har traditionen tro ønsket Guds nåde mod Danmark. Kalenderen siger 2023 – et nyt år er begyndt. Lige så lærerigt det er at se tilbage på året, der var – lige så spændende er det at se frem mod året, der kommer.
Ingen kan sige, hvad fremtiden bringer – alligevel vil vi give det et skud. Vi har kigget dybt i glaskuglen og vil forsøge at forudsige hvilke trends, der kommer til at dominere det sociale medie-landskab i 2023.
Betalt annoncering bliver need-to
Langt de fleste af os ville lyve, hvis vi påstod, at vi ikke brugte en betydelig del af vores dag på de sociale medier. Vores næser ville i hvert fald blive længere end Pinocchios. De sociale medier er for længst blevet en integreret del af vores liv, hverdag og daglige rutiner.
Af samme årsag strømmer flere og flere virksomheder hvert år til de sociale medier i håbet om at komme i kontakt med netop deres målgruppe. Der har derfor aldrig været mere indhold på de sociale medier, som der er nu, og konkurrencen om brugernes opmærksomhed er skyhøj.
Indholdsmængden skaber en ’voldsom trængsel og alarm’ (ho ho ho) i brugernes feeds, og mange virksomheder oplever konsekvensen heraf i form af faldende rækkevidde for organiske opslag.
Derfor forventer op mod 50 procent at øge deres annoncebudget til Facebook. Hvis du vil ses, er du derfor nødt til at prioritere Facebook-annoncering i dit markedsføringsbudget.
Små netværk, stor indtjening
Facebook er en evergreen inden for social media marketing, Instagram er storfavorit blandt webshops, og LinkedIn er B2B-virksomhedernes evige legeplads. Favoritværdighederne er berettigede, men de seneste år har populariteten lokket utallige annoncører til og drevet annoncepriserne i vejret. Brugerne rapporterer ligeledes om coporate indholdsoverflod, hvorfor flere flygter til mere nicheprægede platforme.
Som kreatør eller annoncør kan du derfor høste store fordele ved at udforske og udnytte ’mindre’ platforme så som TikTok, Pinterest og SnapChat. Her kan du ramme millennials and Gen Z til en brøkdel af prisen hos de tre mastodonter. Det er dertil et plus, at nicheplatformene selv har indset potentialet og derfor uppet deres game i form af professionelle værktøjet til social media marketing.
Keep it short, Stupid
Kom til sagen. Ingen gider at se flere minutter lange profilvideoer eller læse op og ned ad stolper af profilopdateringer på Facebook. Keep it short, Stupid.
Det er ingen hemmelighed, at brugernes attention span er blevet betydelig kortere. Undersøgelser viser, at vores koncentration i dag er nede på 8,25 sekunder – og så er vi videre. Det stiller selvfølgelig helt nye krav til det indhold, du som virksomheder deler med din målgruppe.
Vi forventer derfor at se en eksplosion af short-form og bite-sized indhold i 2023. Den type indhold giver dig mulighed for fortsat at engagere din målgruppe, selvom deres attention span er kortere end en guldfisks. Kort er dog ikke lig med dårlig, hvorfor du endelig ikke må gå på kompromis med kvaliteten. Du skal bare nå frem til din pointe på den halve tid.
Hvad tror du, fremtiden bringer?
Hos JJ Kommunikation er vi ’nerdy and proud’. Vores specialister har konstant føling med markedet og er altid på udkig efter nye trends og tendenser, som kan tage vores kunders markedsføring til nye højder.
Har du brug for hjælp til din tilstedeværelse på sociale medier?