Med en podcast kan du viderebringe din virksomheds budskaber præcist og effektivt både internt og eksternt. Mulighederne kan (stort set) måle sig med videoproduktion, men processen er langt simplere.
I JJ Kommunikation har vi solid erfaring med podcast som medie til at dele præcis de budskaber, man som afsender gerne vil have ud til sine modtagere. Samtidig er det en kommunikationskanal, som flere og flere aktører på tværs af brancher har fået øjnene op for.
35 procent af danskerne lytter til podcast hver uge, og i gennemsnit bliver det til to timer og 45 minutters ugentlig streaming af snak, ifølge Kantar Gallup Digital Life 2022. Det er mange, mange tusinde ord, der går fra kilde til lytter på daglig basis – til stor værdi for begge parter.
Podcasts giver plads til dybde og alsidighed
Mange podcasts er aktualitetsbaserede – med DR’s Genstart som den helt klare favorit – men mange andre tager fat i en bred vifte af emner inden for historie, videnskab, litteratur, politik og meget andet, der kan give lytteren ny viden om bogstavelig talt alt mellem himmel og jord.
I det landskab er der også plads til din virksomhed. Erhvervspodcasts er ikke noget nyt fænomen, men er endnu ikke slået igennem for alvor i Danmark. Udviklingen på området generelt peger dog på, at gennembruddet lige så stille er på vej.
Og potentialet er stort. I større organisationer, hvor hjemmearbejde er blevet mere udbredt efter coronatiden, er en podcast et oplagt redskab til at videreformidle budskaber på en facon, der meget bedre kan imødekomme den enkelte medarbejder.
En nylig undersøgelse viser, at 73 procent af medarbejderne hellere vil lytte til en virksomhedspodcast end at deltage i møder. Og en e-mail med samme omdrejningspunkt vil bestemt heller ikke være lige populær hos alle modtagere – 60 procent i undersøgelsen medgiver, at de kun skimmer mails fra deres arbejdsgiver.
I den forbindelse kan podcasten noget helt andet. Modsat et møde, der finder sted på et foruddefineret tidspunkt, eller en (lang) mail, der kræver aktiv læsning, kan en podcast streames, når det passer modtageren, og det kan ske under transport eller samtidig med håndtering af praktiske opgaver.
Husk at grine lidt
Men det kommer ikke af sig selv. Som vi forklarer mere om her, kræver en god podcast noget benarbejde i form af både planlægning, forberedelse og research, inden man kan trykke ’optag’.
Uanset, om der er tale om en intern podcast i virksomheden, eller et produkt rettet mod en ekstern målgruppe – kunder, aktionærer, markedet, offentligheden eller noget femte – er det vigtigt at få valgt den rette talsperson til at formidle pointerne.
Eksempelvis er det altid godt at få fagfolk til at forklare faglige problemstillinger. Omvendt kan repræsentanter fra ledelsen bedre udlægge de langsigtede strategiske overvejelser eller sætte ’menneskeord’ på eksempelvis en årsrapport.
Derudover skal indpakningen være i orden. I et oversvømmet mediebillede står folk hurtigt af, hvis ikke tekniske elementer som lydkvalitet og produktion samt en kompetent vært er på plads. Alle de aspekter kan vi i JJ Kommunikation hjælpe med.
Endelig er det essentielt at være sig sin målgruppe bevidst, når man tilrettelægger sine udsendelser. Fra intern til ekstern er der store forskelle på, hvordan budskaberne skal serveres, hvor indforstået man kan tillade sig at være, og hvilke informationer man kan dele.
I den forbindelse er det værd at huske på, at en podcast målrettet virksomhedens egne ansatte godt kan risikere at ende i ørerne på folk uden for organisationen. Vær derfor varsom med at videregive følsomme oplysninger eller tale om personsager.
Skal være underholdende at lytte til
Det kom til at lyde meget alvorligt, men faktisk er podcasten jo netop et format, der ligger op til en lidt mere løs form for formidling. Selvfølgelig skal der være styring på en udsendelse, men det må også gerne være underholdende at lytte til.
Så husk at grine lidt undervejs. Tag en anekdote med, der ikke ville være plads til på skrift, brug nogle anderledes lydbidder hist og her, og sørg i det hele taget for at lade lytteren vide, at de har fat i et levende produkt fra nogle mennesker, der brænder for det, de laver.
Er du klar til at gribe mulighederne i den levende lyd? Så tøv ikke med at række ud til os for lidt starthjælp, teknisk bistand eller bare et godt råd.