Digital PR vs. manuel linkbuilding: Tilpasning til det moderne søgelandskab

Digital PR vs. manuel linkbuilding: Tilpasning til det moderne søgelandskab

I årevis har links været internettets valuta. Men tiderne ændrer sig, og digital PR er i fuld gang med at overtage efter manuelle linkbuilding-aktiviteter.
Bliv klogere her.

Google har udviklet sig til at være en intelligent og semantisk søgemaskine. Det betyder, at Google forsøger at identificere hensigten og den dybere betydning bag en brugers søgning baseret på de ord, brugeren anvender i søgningen. I dag handler det om kontekst, betydning og forståelse i Google-algoritmen, og derfor er mange af de ’gamle’ linkbuilding-taktikker blevet ineffektive, fordi Google ikke tildeler værdi til irrelevant indhold. De, som opnår de højeste placeringer og de bedste ratings på Google, fokuserer i stedet på emneautoritet, relevans og troværdighed.

Digital PR vs. manuel linkbuilding

Digital PR (Digital Public Relations) er evnen til at øge ens brand awareness, mens man skaber gode relationer mellem virksomheden og eksterne instanser (kunder, samarbejdspartnere, leverandører, og lignende). Digital PR er vejen frem, hvis man vil opnå de gode placeringer og ratings på Google. Her handler det om at opbygge relationer, tilbyde ekspertkommentarer, fremvise specialistviden og levere relevante historier for brugerne. Dette skaber naturlige, værdifulde links fra troværdige kilder.

Manuelle linkbuilding-aktiviteter, såsom at tilmelde sig et online virksomhedskatalog, er ikke længere så effektive, som de har været tidligere. Med disse metoder forsøger man i store hovedtræk at narre søgemaskinerne til at tro, at ens website har værdi ved at fokusere på at skabe mange kvantitative backlinks, som har til formål at øge ens domain rating. (Domain rating anvendes inden for SEO til at vurdere styrken eller autoriteten af dit website. Det kan du lære mere om lige her). Ligesom alle andre, kan Google ikke lide at blive narret. Google vil have ærlighed, og med en semantisk søgemaskine vil man som afsender blive belønnet, når man leverer kvalitet frem for kvantitet, når det kommer til links og indhold.

Navigér i det moderne søgelandskab

Mange virksomheder anvender stadig manuelle linkbuilding-aktiviteter, men hvis man vil opnå de høje placeringer i søgeresultaterne og få en god domænerating, så bør man fokusere på at lægge en god strategi for digital PR. Man kan ikke længere nøjes med at plukke de lavthængende frugter og springe over, hvor gærdet er lavest: Det er tid til at investere i opbygning af relationer og levere værdifulde bidrag til internettet, hvis man vil opnå de bedste resultater i dagens søgemaskinelandskab.

I sidste ende skal man huske på, at vi i dag ikke længere er i links-spillet. Vi er i relations-spillet, og Google kan nu læse og forstå sammenhænge – og er derfor i høj grad blevet god til at afkode og vurdere, om dit indhold har relevans for brugernes søgninger. Jo højere relevans, des bedre placeringer og domænerating opnår du til dit website.

Få hjælp til linkbuilding og digital PR

Hos JJ Kommunikation sidder vi klar til at få jeres website til tops på søgeresultaterne på Google. Kontakt os i dag for at komme i gang. Vi tilbyder skræddersyede løsninger inden for Google Ads, SEO og digital PR, der passer til dine behov og forretningsmål.