Hvor lang tid bruger du typisk på et nyt website, før du klikker væk? Ifølge en undersøgelse bruger 55 procent af besøgende mindre end 15 sekunder på et website, før de klikker væk igen – det er ikke meget tid til at fange potentielle kunders opmærksomhed.
Der er mange forskellige muligheder for at styrke et website med formålet om at få flere besøgende. Her kommer vi med fem konkrete tips, som kan hjælpe dig i den rigtige retning.
Test dit website på fem sekunder
Hvordan finder du ud af, om besøgende på dit website faktisk forstår, hvad du gerne vil fortælle dem?
Fem-sekunder testen er en anerkendt forskningsmetode, som i denne sammenhæng kan bruges som en brugervenlighedstest. Testen lader dig måle, hvor hurtigt dit design kommunikerer et klart budskab.
Testen er meget simpel – I fem sekunder viser du en vigtig underside til en person i din målgruppe. Derefter lukker du siden og stiller dem følgende spørgsmål:
- Hvad handler siden om?
- Hvem målretter siden sig mod?
Spørgsmålene skal give dig svar på:
- Forstår personen dit produkt eller din service?
- Føler personen, at han/hun får noget ud af at besøge dit website?
- Husker personen virksomheden eller produktet?
Det er meget vigtige svar. Hvis dit website hurtigt og let kommunikerer dette, så har du en stor chance for at fange de rigtige besøgende, inden de forlader dit site og kigger efter en anden virksomhed. Svarene er et godt udgangspunkt, når dit website skal udvikles med fokus på at forbedre engagement og konverteringer.
Er dit indhold læsevenligt?
Når man skriver tekster til websites, gør man det typisk med fokus på, at besøgende skal læse dem. Desværre lever vi i en verden, hvor vi klikker frem og tilbage fra sider oftere, end vi blinker. Det er derfor vigtigt, at din landing page eller dit blogindlæg er unikt, interessant og skimtevenligt.
Man har via eye tracking undersøgt, hvor meget tekst på et website, besøgende faktisk læser, og i gennemsnit læser vi kun 20 procent af det indhold, vi ser på en side.
De færreste af os går i krig med at læse blokke af tekster, når vi besøger et website. Vi leder efter overskrifter, visuelle elementer og overskuelige sektioner. Derfor skal du lave:
- Interessante og informative overskrifter
- Korte og fokuserede afsnit
- Bullet points
- Billeder og illustrationer
Ved at gøre dit indhold skimtevenlig sørger du for, at besøgende hurtigt og let kan få et overblik over dit website.
Undgå tekniske fejl og lange load-hastigheder
Den hurtigste måde at miste besøgendes interesse og engagement er ved at have et website, som indeholder ’202’-sider eller links, der ikke fører nogen steder. Det er vigtigt, at du gennemgår dit website for disse typer af fejl.
Derudover skal du have dit websites loadhastighed in mente. Jo hurtigere siden er, desto gladere er besøgende. Det er vigtigere, end man skulle tro.
De første fem sekunder af loadhastigheden har den største indflydelse på konverteringer, og konverteringerne falder i gennemsnit med 4,42 procent per sekund mellem de første 0-5 sekunder.
Der kan være mange grunde til, at dit website har en langsom loadhastighed. Men den mest almindelige grund er billeder. Billeder på dit website skal fylde så lidt som muligt – jo mindre data der skal loades, desto hurtigere indlæses din side.
På PageSpeed Insigts kan du se, hvor hurtigt dit website loader.
Lad dine kunder tale for dig
Det er ikke nogen hemmelighed, at de fleste af os baserer vores handlinger på anbefalinger. Det kaldes ”social proof” og er et psykologisk og socialt fænomen. At have dine nuværende kunders udtalelser og virksomheders logoer på dit website er en effektiv måde at vise, at andre bruger din ydelse og stoler på dig. Kort fortalt – lad dine kunder tale for dig.
Social proof kan være alt fra en anmeldelse til en forretningscase, og det kan være den afgørende faktor at blive tilvalgt af potentielle kunder.
Analysér dine data
Punkterne ovenover er skridt i den rigtige retning, men hvordan ved du, om det egentligt virker og engagerer besøgende på dit website?
Som et led i udviklingen af et website er det vigtigt, at du graver dine data frem for at se, hvilken effekt dit arbejde har. Her er Google Analytics et godt udgangspunkt.
Google Analytics giver dig statistikker for besøgendes adfærd på dit website, og du vil med den hjælp hurtigt kunne se, hvor du skal fokusere din optimering.
Vi vil gerne hjælpe dig med dit website
Brugervenligheden på dit website er afgørende for købsrejsen på dit website og for, at potentielle kunder aldrig ender på blinde sider.
Hos JJ Kommunikation arbejder forskellige specialister med at optimere dit website, og vores digitale designere og webudviklere løfter dit eksisterende website eller bygger et nyt op fra bunden i et design skræddersyet til dig.
Kommunikationsspecialisterne målretter dine webtekster og budskaber til netop din målgruppe samtidig med, at vores grafiske designere sørger for et professionelt og indbydende design.
Kontakt os i dag for at høre, hvad vi kan hjælpe dig med.