20170428-jj-1040

Sæt jeres egen dagsorden uden om redaktionerne. På sociale medier kan I fortælle historierne direkte til jeres kunder, samarbejdspartnere og kommende medarbejdere.

Nyhederne rykker i stigende grad ud fra redaktionerne. Indtil for få år siden måtte virksomheder, organisationer og andre med vigtige budskaber vente i køen hos medierne og håbe, at netop deres pressemeddelelse nåede igennem nåleøjet.

Sådan er det ikke længere, fortæller chefrådgiver i JJ Kommunikation Jan Jensen. Facebook, LinkedIn og YouTube er nogle af de sociale medier, som i stigende grad fungerer som virksomhedernes egne nyhedskanaler.

»På de sociale medier kan I sætte jeres egen dagsorden og nå igennem med budskaberne. Her kan I for eksempel præsentere jeres strategi og jeres produkter og ydelser. I kan også fortælle om nye projekter og resultater, og I kan vise virksomheden som arbejdsplads, så I kan tiltrække de rigtige medarbejdere,« siger Jan Jensen.

Professionel gennemslagskraft

De sociale medier er stærke formidlingskanaler med stor gennemslagskraft. Halvdelen af voksne danskere – især de yngre – bruger eksempelvis Facebook til at få deres daglige nyhedsfix. Virksomhederne har således direkte adgang til de ønskede målgrupper og kan ramme meget præcist med deres budskaber, fortæller Jan Jensen.

»Jeres sociale medier skal fortælle de strategiske budskaber ligesom al anden kommunikation. Det er ikke en slags intranet med sjove billeder fra julefrokosten, og hvor kollegerne kan aftale den næste bowlingtur. Det er en seriøs og professionel formidlingskanal til jeres kunder og samarbejdspartnere,« siger Jan Jensen.

Fortæl til udvalgte målgrupper

Hvordan kommer man så i gang med at skabe virksomhedens egen nyhedskanal? Der kan være langt fra Tivolis professionelle tv-kanal på YouTube og politiets finurlige onkelhumor, som er blevet til begrebet ”politweets”. Men alle virksomheder har gode historier, som fænger og fascinerer, siger Jan Jensen.

Politweet

»I skal ikke fortælle jeres budskaber til alle – I skal fortælle dem til de rigtige. Når vi hjælper virksomheder i gang på sociale medier, afdækker vi først og fremmest virksomhedens strategiske mål. Derefter afdækker vi målgrupperne. Er det kunder, som har værdi af jeres ydelser? Er det myndigheder, som skal følge med i jeres udvikling? Er det naboer, som skal have at vide, hvor længe I larmer, mens I bygger? Når I først har fundet ud af, hvad formålet er med kommunikationen, er det faktisk ret enkelt at udvælge jeres historier,« siger Jan Jensen.

Skal JJ Kommunikation hjælpe med at formilde jeres historie på de sociale medier? Kontakt chefrådgiver Jan Birger Jensen på tlf. 2011 8550 eller mail jj@jjkommunikation.dk.