Sådan udnytter du social proof i din online markedsføring [GUIDE 2019]

Sådan udnytter du social proof i din online markedsføring [GUIDE 2019]
Dato:

Social proof er et velkendt og velafprøvet fænomen i traditionel markedsføring. Den digitale udvikling har skabt nye og effektive muligheder for brugen af social proof i din online markedsføring. 

Det kommer nok ikke som en overraskelse, når jeg nu fortæller dig, at mennesker er flokdyr. Det har vi altid været, og det vil vi formentligt altid være. Det stammer helt tilbage fra vores forfædre, hvor den eneste chance for overlevelse var ved at være en del af en flok.

Den dag i dag har vi stadig tendens til at gøre det, som andre mennesker gør, og af samme grund har social proof længe været et velkendt og velafprøvet fænomen i traditionel markedsføring. I dag har den digitale udvikling skabt nye muligheder for brugen af social proof i din online markedsføring.

Når du har læst dette indlæg, er du først og fremmest klogere på mekanismerne bag social proof – men vigtigst af alt, kommer du ud på den anden side med konkrete værktøjer, som du kan implementere i din social proof-markedsføring.

Læs mere om digital og online marketing.

Hvad er social proof?

Mennesker har altid levet i grupper for at øge chancen for overlevelse. Vi besidder alle et tilknytningssystem, der ubevidst overtaler os til at skabe nye relationer eller styrke vores eksisterende relationer ved at tilpasse os andres adfærd.

Det er dette tilknytningssystem, som du kan udnytte i din markedsføring og strategisk kommunikation. Hvis du kan bevise, at et flertal synes godt om eller køber dine produkter, vil modtagerne ofte følge trop. Denne metode kaldes social proof.

Social proof er indirekte i sin argumentation og lægger op til, at forbrugerne selv drager slutningen. Fokus flyttes dermed fra en push-strategi til en pull-strategi. Fænomenet har længe været benyttet i traditionel markedsføring, og derfor kender du med sikkerhed disse Tv-reklamer:


Gør som 2,5 million danskere og meld dig ind i…
Forbrugeranmeldelser som social proof

Den digitale udvikling og fremkomsten af de sociale medier har skabt helt nye muligheder for social proof-markedsføring. De sociale medier har givet den enkelte forbruger en stemme. En effektiv måde at udnytte forbrugernes stemme i din social proof-markedsføring er at arbejde strategisk med forbrugeranmeldelser.

Forbrugeranmeldelser er den reneste form for social proof. Her får forbrugerne direkte kendskab til andre forbrugeres oplevelser og holdninger til virksomheder, brands og produkter. Mennesker stoler på mennesker – og ikke på virksomheder. Derfor virker direkte forbrugeranmeldelser langt bedre end traditionel social proof-markedsføring, hvor det er virksomheden selv, der fortæller, at et flertal synes godt om eller køber deres produkter.

Der findes mange metoder til at inkorporere forbrugeranmeldelser i din strategiske markedsføring. Vi har samlet de tre meste anvendte forbrugeranmeldelsesstrategier, som du kan implementere i din social proof- markedsføring.

Anmeldelsessites som social proof

Jeg ved ikke med dig, men hvis jeg skal handle fra et ukendt website, som jeg ikke tidligere har handlet fra, hopper jeg som det første over på Trustpilot for at tjekke, hvilke oplevelser andre forbrugere har haft med det respektive website. Anmeldelserne af websitet afgør næsten ene og alene, om jeg gennemfører mit køb på sitet, eller om jeg springer videre til et nyt website. Der findes med andre ord virksomheder, såsom Trustpilot, der har gjort social proof til en hel forretningsmodel.

Mange websites har allerede inkorporeret deres Trustpilot-score på deres hjemmeside. Det er en nem og hurtig måde at skabe social proof for din virksomhed, brands og produkter. Hvis du ikke allerede har henvist til din Trustpilot-score på dit website, så ville jeg – hvis jeg var dig – gøre det som det første, når du har læst blogindlægget til ende.

Læs mere om websites og webudvikling

Produktanbefalinger som social proof

Skab social proof for dine produkter ved at lade dine kunder anmelde og anbefale dine produkter på dit website. Denne metode er ofte set hos e-commerce virksomheder, der sælger forbrugsgoder såsom tøj, elektronik og plejeprodukter.

Når en kunde ser, at dine produkter får gode anmeldelser fra tidligere kunder, er chancen for, at kunden klikker produkter hjem selv langt større, end hvis produktanbefalingerne ikke var synlige på dit website.

Anbefalinger på Facebook som social proof

Vidste du, at hver tredje forbruger bruger Facebook til at finde anbefalinger? Facebook lader den enkelte bruger af det sociale medie tilkendegive, om de vil anbefale en given virksomhed eller ej. Anbefalinger er derfor synlige på alle virksomhedsprofiler på Facebook.

Det er ingen hemmelighed, at virksomheder med mange positive anbefalinger på Facebook bliver anset som mere troværdige. Du bør derfor tænke Facebook-anbefalinger ind i din kommunikationsstrategi. Tænk det ind i din proces: Hvordan og hvornår du beder dine kunder om anbefalinger?

Er du blevet hooked på at bruge social proof i din markedsføring eller vil du bare gerne vide mere om fænomenet?

Kontakt os og hør mere