Sådan laver du en effektiv SEO-strategi [Guide 2019]

Dato:

Strategisk SEO er en omfattende – og ofte langsigtet – disciplin. Mange kaster sig hovedløst ud i SEO med svigtende outcome som resultat heraf. Hvis du vil have succes med SEO, er det alfa og omega, at du arbejder ud fra en velarbejdet SEO-strategi.

Hvis du har et website, kan du ikke komme udenom SEO. Disciplinen er blevet en nødvendighed i nutidens digitale virkelighed, hvor 85 procent af dine kunder søger informationer om din virksomhed, produkter og omtale online, inden de foretager et køb.

Mange virksomheder har allerede fået øjnene op for SEO og kaster sig i disse år hovedløst ud i den omfattende markedsføringsdisciplin med svigtende outcome som resultat. Vi oplever ofte, at virksomheder undervurderer – og derfor underprioriterer – SEO-indsatsens forskellige lag og udelukkende fokuserer på at optimere det tekstbaserede indhold. Men SEO er langt mere end bare godt indhold.

Hvis du vil have succes med din SEO-indsats og opnå topplaceringer i Google, er det vigtigt, at du arbejder ud fra en klar SEO-strategi, der tager hånd om SEO-indsatsens mange lag.

Jeg vil senere i dette blogindlæg gennemgå SEO-indsatsens forskellige niveauer, som du bør medtænke i din SEO-strategi.

Læs også: 6 vigtige SEO-parametre.

Hvad er SEO?

SEO står for Search Engine Optimization – eller søgemaskineoptimering sagt på godt dansk. Disciplinen går, som navnet hentyder, ud på at optimere forskellige parametre af dit website med det formål at opnå de bedst mulige organiske placeringer blandt søgeresultaterne i søgemaskinerne.

Herhjemme er der kun én søgemaskine, der er værd at optimere efter, nemlig Google, der har en markedsandel på hele 97,33 procent i Danmark. 99,1 procent af alle organiske klik på Google sker på placeringerne fra 1 til 10. Herefter bliver sandsynligheden for, at dine kunder klikker på resultaterne mindre og mindre.
SEO er med andre ord en disciplin, der skal sikre, at dit website har de bedst mulige betingelser for at være synlig på søgeord, der er relevante for netop din virksomhed og dine kunder, gennem topplaceringer i Google.

Sat på spidsen kan man sige, at SEO er afgørende for din virksomheds synlighed og derved succes i et kontinuerligt voksende felt af konkurrerende virksomheder, der alle kæmper en brav kamp om de eftertragtede placeringer fra 1 til 10.

Den effektive SEO-strategi

SEO er, som tidligere nævnt, mere end bare godt indhold. En effektiv SEO-strategi medtænker indsatsens forskellige lag og de parametre, der er tilknyttet hvert lag. Kort fortalt er der fire lag, der er nødvendige at medtænke i din SEO-strategi, hvis du gerne vil opnå fordelagtige organiske placeringer. Disse fire lag er:

  • Teknisk SEO
  • Søgeordsanalyse
  • Indhold
  • Links

Lagene bør bearbejdes i kronologisk rækkefølge for bedst muligt resultat.

Du kan med fordel anskue din SEO-indsats som et hus. Du ville med garanti ikke bygge videre på et hus, før husets fundamentet var på plads – og hvis du gjorde, ville huset formentligt kollapse.

Det samme gør sig gældende for din SEO-indsats. Du skal have det tekniske fundament på plads, før du bygger ovenpå med søgemaskineoptimeret indhold og sætter prikken over i’et med den sidste og afgørende finish i form af in-bound og out-bound links.

Læs mere om søgemaskineoptimering (SEO)

Følg med her på siden, når vi de kommende uger går i dybden med SEO-strategiens fire lag.

Skal vi tage en uforpligtende snak om din nuværende SEO-strategi?

Kontakt os i dag