Sådan laver du en effektiv SEO-strategi

Strategisk SEO udgør en omfattende disciplin, ofte strakt ud over længere tid. Mange springer hovedkulds ind i SEO uden at opnå tilfredsstillende resultater som følge heraf. For at opnå succes inden for SEO er det afgørende at operere ud fra en velforberedt SEO-strategi.

I dagens digitale virkelighed er det umuligt at ignorere SEO, hvis du har en hjemmeside. Disciplinen er blevet en uomgængelig nødvendighed. Faktisk søger hele 85 procent af dine kunder efter information om din virksomhed, produkter og anmeldelser online, inden de foretager et køb.

Mange virksomheder har allerede indset vigtigheden af SEO og kaster sig blindt ind i denne omfattende markedsføringsdisciplin med skuffende resultater til følge. Vi ser ofte, at virksomheder undervurderer og derfor underprioriterer de forskellige aspekter af SEO-indsatsen. De fokuserer udelukkende på at optimere deres tekstbaserede indhold. Men SEO omfatter langt mere end blot godt indhold.

For at opnå succes med din SEO-indsats og sikre topplaceringer på Google er det afgørende at arbejde ud fra en klar SEO-strategi, der tager højde for de forskellige lag af SEO-indsatsen.

Læs også: 6 vigtige SEO-parametre.

Hvad er SEO?

SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization, som på dansk betyder søgemaskineoptimering. Dette område handler om at forbedre forskellige aspekter af din hjemmeside med det formål at opnå de mest optimale organiske placeringer blandt søgeresultaterne på søgemaskinerne.

Herhjemme er der kun én søgemaskine, der er værd at optimere efter, nemlig Google. Google har en markedsandel på hele 94,63 procent i Danmark. 99,1 procent af alle organiske klik på Google sker på placeringerne fra 1 til 10. Herefter bliver sandsynligheden for, at dine kunder klikker på resultaterne mindre og mindre. Med andre ord, SEO er en disciplin, der sigter mod at sikre, at din hjemmeside har de optimale forudsætninger for at blive placeret blandt de øverste resultater på Google.

For at fremstille det klart, kan man sige, at en veludarbejdet SEO-strategi er afgørende for din virksomheds synlighed og dermed dens succes i det konstant voksende landskab af konkurrerende virksomheder. Virksomheder, der alle kæmper om de eftertragtede placeringer fra 1 til 10.

Den effektive SEO-strategi

SEO er mere end bare godt indhold. En effektiv SEO-strategi medtænker indsatsens forskellige lag og de parametre, der er tilknyttet hvert lag. Kort fortalt er der fire lag, der er nødvendige at medtænke i din SEO-strategi. Især hvis du gerne vil finde dig til rette på de organiske topplaceringer. Disse fire lag er:

  • Teknisk SEO
  • Søgeordsanalyse
  • Indhold
  • Links

Lagene bør bearbejdes i kronologisk rækkefølge for bedst muligt resultat.

En god analogi er at betragte din SEO-indsats som opførelsen af et hus. Du ville med garanti ikke bygge videre på et hus, før husets fundamentet var på plads. Hvis du alligevel gjorde det, ville huset sandsynligvis styrte sammen.

Dette koncept er også gældende for din tilgang til SEO-strategi og indsats. Det er afgørende at etablere det tekniske fundament, før du begynder at udbygge med søgemaskineoptimeret indhold. Til sidst fuldendes arbejdet med den afgørende finish i form af både indgående og udgående links.

Læs mere om søgemaskineoptimering (SEO)

Følg med her på siden, når vi de kommende uger går i dybden med de fire lag i en SEO-strategi.

Skal vi tage en uforpligtende snak om din nuværende SEO-strategi?

Kontakt os i dag