Sådan konverterer dit website leads til salg

Dato:

Brugeradfærden stiller enorme krav til dit webdesign. Det er ikke længere nok at fange og fastholde brugernes opmærksomhed. Dit webdesign skal guide brugerne gennem kunderejsen fra lead til salg

Et gennemarbejdet webdesign sikrer, at de besøgende på dit website ved, hvem de handler med, føler sig trygge ved at handle med dig og bliver ledt hensigtsmæssigt gennem kunderejsen, så de ender med en gennemført ordre.

Brugerne på dit website er enormt utålmodige, og du har kun få sekunder til at fange dine besøgendes opmærksomhed og servere dem for de rette informationer.

Den moderne brugeradfærd stiller store krav til dit webdesign. I dag skal dit webdesign ikke alene fang og fastholde dine besøgendes opmærksomhed. Det skal også tage de besøgende i hånden og følge dem trygt gennem kunderejsen fra indledende interesse til endeligt køb.

Webdesign er med andre ord en metode, hvor du arbejder strategisk med kunderejser, brugeroplevelser og konverteringsmål. Der er derfor meget data, der ligger bag designbeslutningen.

Vil du vide mere om webdesign, brugeroplevelser (UX) og mobiloptimering?

Hør, hvordan vi kan hjælpe dig.

Den utålmodige bruger

Undersøgelser viser, at online salg i disse år udgør en fjerdedel af al salg for virksomheder med mere end 10 ansatte.

Vi lever i en online virkelighed, hvor alt fra informationssøgning og forbrug til shopping og kommunikation er blevet digitaliseret. Det er denne digitale verden, dine kunder til dagligt bevæger sig i. 85 procent af forbrugerne i dag søger information om din virksomhed, produkter og omtale online, inden de foretager en købsbeslutning.

Dit website er derfor ofte det første touch point din målgruppe har med dig og din virksomhed. Den øgede konkurrence og brugernes svindende tålmodighed stiller enorme krav til brugeroplevelsen på dit website. Finder de besøgende ikke den information, de søger, på blot få sekunder, kan du godt regne med, at de hopper videre til en af dine konkurrenter – og du mister en potentiel kunde.

I dag handler et gennemarbejdet webdesign derfor om mere end farvekoder og former. Det er en niche, der er spækket med koncepter og funktioner, der går på tværs af faglige områder, såsom kommunikation, markedsføring, webudvikling og grafisk design. Webdesignets fornemmeste opgave er at guide dine besøgende gennem kunderejsen, så de ender med en købsbeslutning.

Læs mere om websites her.

Den mobile bruger

På dette tidspunkt har du formentligt forstået, at webdesignet spiller en afgørende rolle for det indtryk, du efterlader hos dine besøgende. Måske har du allerede godt styr på webdesignet af dit websites desktop-version – men har du også styr på mobil-versionen?

Undersøgelser viser, at omtrent 90 procent af den danske befolkning benytter deres smartphones til at søge informationer forud for deres køb. Smartphonen er på kort tid blevet et af forbrugernes vigtigste værktøjer i dagligdagen, og du kan derfor være sikker på, at når en potentiel kunde lander på dit website, er det via en smartphone.

Mange websites er stadig optimeret mod desktop, og smartphone-besøgende kan derfor støde på en række problemer, der forringer brugeroplevelsen og minimerer din chance for at konvertere de besøgende fra leads til salg.

Website, der ikke er mobiloptimeret, oplever blandt andet, at skærmbilledet er for bredt til smartphone, teksten er svær at læse og knapperne står for tæt på hinanden og derfor er svære at ramme.

Et gennemarbejdet og mobilvenligt webdesign sikrer at den mobile besøgende også bliver guidet gennem kunderejsen uden støj og irritationer.

Ved at udnytte den data og websitestatistik, du har rådighed over, kan du effektivt løse de problemer og konflikter, en mobilbruger potentielt kan støde på – inden det sker.

Vil du vide mere om webdesign, brugeroplevelse (UX) og mobiloptimering?
Kontakt vores specialister her