Hver tredje e-handel risikerer at blive afvist

Hver tredje e-handel risikerer at blive afvist
Dato:

Tofaktor-autentifikation påkrævet ved e-handel. Nye EU-regler kan få store konsekvenser for e-handlen i Danmark. Mange webshops er ikke teknisk gearet til de skærpede regler, og derfor risikerer hver tredje online ordre at blive afvist.

Tusindvis af danskere risikerer at få afvist deres betaling, når de i fremtiden handler på danske webshops. Årsagen er de nye EU-regler, der træder i kraft 14. september 2019 – altså om blot 16 dage. Reglerne er et forsøg på at øge sikkerheden ved onlinebetalinger – og e-handel generelt – i EU.

Problemet er, at mange webshops ikke er teknisk klar til de skærpede regler, hvilket kan få store konsekvenser for ikke alene de danske forbrugere, der ikke kan få godkendt deres betaling, men også for virksomhederne, der mister en stor del af eller hele deres omsætning.

Læs mere om sikkerhed på websites her

Tofaktor-autentifikation ved e-handel

De nye EU-regler kræver stærk kundeautentifikation, inden en online ordre kan gennemføres. Det betyder, at der i fremtiden skal anvendes tofaktor-autentifikation ved godkendelse af onlinebetalinger i EU.

Mange af os kender allerede til tofaktor-autentifikation fra vores netbank eller Facebook, der begge kan indstilles til, at vi har vores telefonnummer tilknyttet vores konti til godkendelse ved login. Også i fysiske butikker bliver tofaktor-autentifikation allerede anvendt, når du af og til bliver bedt om at indtaste din pinkode ved kontaktløs-betaling.

EU-reglerne påkræver, at forbrugernes telefonnumre i fremtiden skal være tilknyttet deres betalingskort. Når en kunde fremover foretager et køb på din webshop, skal han/hun efterfølgende modtage en kode på SMS, og den kode skal kunden indtaste for at bevise, at kunden er den, han/hun påstår at være.

Er din webshop gearet til tofaktor-autentifikation?

Tofaktor-autentifikation kan imidlertid kun lade sig gøre, hvis du har sikret dig, at stærk kundeautentifikation er teknisk understøttet på din webshop. Hvis dét ikke er tilfældet, kan ordrerne nemlig ikke gennemføres, og du mister din online omsætning.

Det er med andre ord alfa og omega, at dit website er teknisk gearet til tofaktor-autentifikation.

Er du klar til de nye EU-regler?
Kontakt os, og hør mere

Artiklen er oprindeligt bragt af TV2 Danmark