Hver tredje e-handel risikerer at blive afvist

Hver tredje e-handel risikerer at blive afvist
Dato:

Tofaktor-autentifikation påkrævet ved e-handel. Nye EU-regler kan få store konsekvenser for e-handlen i Danmark. Mange webshops er ikke teknisk gearet til de skærpede regler, og derfor risikerer hver tredje online ordre at blive afvist.

Tusindvis af danskere risikerer at f√• afvist deres betaling, n√•r de i fremtiden handler p√• danske webshops. √Örsagen er de nye EU-regler, der tr√¶der i kraft 14. september 2019 ‚Äď alts√• om blot 16 dage. Reglerne er et fors√łg p√• at √łge sikkerheden ved onlinebetalinger ‚Äď og e-handel generelt ‚Äď i EU.

Problemet er, at mange webshops ikke er teknisk klar til de skærpede regler, hvilket kan få store konsekvenser for ikke alene de danske forbrugere, der ikke kan få godkendt deres betaling, men også for virksomhederne, der mister en stor del af eller hele deres omsætning.

Læs mere om sikkerhed på websites her

Tofaktor-autentifikation ved e-handel

De nye EU-regler kr√¶ver st√¶rk kundeautentifikation, inden en online ordre kan gennemf√łres. Det betyder, at der i fremtiden skal anvendes tofaktor-autentifikation ved godkendelse af onlinebetalinger i EU.

Mange af os kender allerede til tofaktor-autentifikation fra vores netbank eller Facebook, der begge kan indstilles til, at vi har vores telefonnummer tilknyttet vores konti til godkendelse ved login. Ogs√• i fysiske butikker bliver tofaktor-autentifikation allerede anvendt, n√•r du af og til bliver bedt om at indtaste din pinkode ved kontaktl√łs-betaling.

EU-reglerne p√•kr√¶ver, at forbrugernes telefonnumre i fremtiden skal v√¶re tilknyttet deres betalingskort. N√•r en kunde fremover foretager et k√łb p√• din webshop, skal han/hun efterf√łlgende modtage en kode p√• SMS, og den kode skal kunden indtaste for at bevise, at kunden er den, han/hun p√•st√•r at v√¶re.

Er din webshop gearet til tofaktor-autentifikation?

Tofaktor-autentifikation kan imidlertid kun lade sig g√łre, hvis du har sikret dig, at st√¶rk kundeautentifikation er teknisk underst√łttet p√• din webshop. Hvis d√©t ikke er tilf√¶ldet, kan ordrerne nemlig ikke gennemf√łres, og du mister din online oms√¶tning.

Det er med andre ord alfa og omega, at dit website er teknisk gearet til tofaktor-autentifikation.

Er du klar til de nye EU-regler?
Kontakt os, og h√łr mere

Artiklen er oprindeligt bragt af TV2 Danmark