Google Ads tester leadformular

Google Ads tester leadformular
Dato:

Google Ads tester ny leadformular. Formularen gør det muligt for online annoncører at generere leads direkte fra kampagner blandt Googles søgeresultater.

Facebook har for længst opdaget værdien af leadgenerering, og senest er LinkedIn og Youtube hoppet med på bølgen. Nu melder Google sig på banen med en ny leadformularudvidelse til search-kampagner.

Formularen gør det muligt for online annoncører at sætte krog i potentielle kunder tidligt i købsrejsen, når de søger efter relevante produkter og services på Google. Lead data leveres i real-time direkte til annoncørens eksisterende Automation- eller CRM-system.

Leadformularen er endnu kun tilgængelig i en BETA-version i Google Ads.

Hvorfor leadgenerering?

”Men hvorfor er leadgenerering such a big deal?” – tænker du måske. Leadgenerering er er proces, hvor du arbejder strategisk med at skaffe relevante leads, som din virksomhed kan omdanne til salg og – endnu vigtigere – til loyale kunder.

Lad mig uddybe.

Når en potentiel kunde udfylder en kontaktformular på dit website, tilmelder sig dit nyhedsbrev og events eller udfylder en leadformular på Facebook, LinkedIn eller Google, er personen ikke længere en ukendt bruger, men en kendt bruger – altså et lead. Med leadgenerering sætter du med andre ord en krog i potentielle kunder, der har vist interesse i din virksomhed.

Nu kan du tracke leadets adfærd, præferencer og karakteristika. Alt dette gør det nemmere for dig at servere leadet for relevant content, der varmer den potentielle kunde op fra indledende interesse til salg – og mersalg efter første køb.

Leadgenerering er med andre ord et effektivt redskab til at skabe salg og langvarige kunderelationer.

Tidligere testet

Det er ikke første gang Google tester leadgenerering. I 2010 testede tech-giganten en kontaktformularudvidelse til search-kampagner. Her kunne interesserede brugerne udfylde deres kontaktinformation, og disse informationer blev herefter sendt til annoncørerne via e-mail. Udvidelsen kom aldrig videre end BETA.

I 2011 gjorde Google endnu et forsøg med leadgenerering. Her kunne brugerne anmode om mere information fra annoncørerne ved at indsende deres kontaktinformation. Heller ikke denne udvidelse kom videre fra testfasen.

Vi kan kun gisne om Googles 2019-version af leadgenerering bliver fast inventar for Google Ads-annoncører. Vi ser også frem til at teste relevansen af leads genereret direkte fra Googles søgeresultater. Det kan argumenteres, at leads, der endnu ikke har besøgt dit website og dermed vist interesse for netop din virksomhed, vil være mindre relevante og koldere. Det må tiden vise.