Facebook vil skjule likes: Hvad betyder det for dig?

Facebook vil skjule likes: Hvad betyder det for dig?
Dato:

Facebook-koncernen vil i fremtiden skjule antallet af likes på Facebook og Instagram. Formålet er at gøre en ende på like-kulturen, der i mange år har hersket på de sociale medier.

Der lød et ramaskrig i diverse digitale fora, da det i maj kom frem, at Facebook i fremtiden har intention om at skjule antallet af likes på både Facebook og Instagram.

I stedet for at vise, hvor mange brugere, der har trykket på den hjerteformede like-knap, vil du i fremtiden blive mødt med ”Liked by XX and others”, når mere end én bruger har tilkendegivet deres like på et opslag.

Hvilken betydning får det for dig, der arbejder professionelt med Facebook og Instagram, hvis koncernen gør alvor af deres overvejelser og permanent skjuler antallet af likes på de to populære medier? Find ud af det her.

Likes som forretning

Størst var ramaskriget blandt influencers og andre content creators, der gennem en lang årrække har gjort likes til deres forretning. Antallet af likes har længe været et værdifuldt supplement til antallet af følgere, når virksomheder skal vurdere en influencers eller content creators forretningsmæssige potentiale og værdi.

Likes og comments fortæller noget om den enkelte influencers connection til og indflydelse på deres følgere. Virksomheder, der arbejder strategisk med influencer marketing, har for længst opdaget, at influencernes engagement rate siger langt mere om deres forretningsmæssige potentiale end antallet af følgere.

Facebooks nye initiativ kan potentielt ødelægge grundlaget for mange af dem, der i årevis har brugt likes professionelt som en del af deres forretningsmodel. Ligeledes kan virksomheder, der arbejder strategisk med influencer marketing, få sværere ved at vurdere værdien af den enkelte influencer.

Likes som social proof

Likes fungerer som et social proof for dig og din virksomhed – altså et socialt bevis eller en blåstempling.

Social proof er et velkendt og velafprøvet fænomen indenfor markedsføring. Den digitale udvikling har skabt nye og effektive muligheder for brugen af social proof. Den enkelte forbruger har fået en tydelig og betydningsfuld stemme gennem blandt andet likes, comments og reviews.

Læs også: Sådan bruger du social proof I din online markedsføring.

Jo flere likes dine opslag får, desto større sandsynlighed er der for, at du og din virksomhed bliver opfattet som troværdig blandt potentielle kunder.

Hvis Facebook fjerner likes på Facebook og Instagram, fjerner koncernen ligeledes en af dine muligheder for at skabe værdifulde social proofs. Initiativet kan med andre ord få store konsekvenser for mindre virksomheder og start-ups, hvor social proofs ofte spiller en afgørende rolle for potentielle kunder i en købsbeslutning.

Et socialt motiv

Initiativet kommer i kølvandet af adskillige undersøgelser, der de seneste år har vist, at unges mentale helbred bliver negativt påvirket af presset fra de sociale medier. Hvis Facebook-koncernen fremover skjuler antallet af likes, er det netop et forsøg på at lette presset på de unges og gøre en ende på like-kulturen, der har hersket de seneste år.

Tilbage i maj var mange overbeviste om, at idéen om at skjule likes blot var et rygte, og tvivlede på, at koncernen ville gøre alvor af intentionerne.

But Facebook proved them wrong – siden foråret 2019 har koncernen testet initiativet i flere lande. Allerede i maj begyndte tech-giganten at skjule antallet af likes på Instagram for mediets canadiske brugere. Sidenhen er testen rullet ud i yderligere seks lande – herunder Australien, Japan, Brasilien, New Zealand, Irland og Italien.

Det store spørgsmål er nu, om initiativet snart bliver rullet ud i resten af verdenen. Det må tiden vise.

Kontakt os, og hør mere om Facebook