De største webdesign trends i 2020

Dato:

Ingen kan fortælle, hvad fremtiden vil bring – men vi vil alligevel give det et skud. Vi har lavet en liste med de trends, vi forudser, bliver det helt store inden for webdesign i 2020.

 

Endnu et år går på hæld, og et nyt venter forude. Lige så hyggeligt det er at kigge tilbage på året, der var, lige så spændende er det at se frem mod året, der kommer.

Ingen kan præcist fortælle, hvad fremtiden vil bringe – alligevel giver vi det et skud. Vi har kigget dybt i glaskuglen og vil de kommende uger forsøge at forudsige hvilke trends, der kommer til at dominere inden for kommunikation og markedsføring i 2020.

Vi skyder miniserien i gang med de største webdesign trends i 2020. Hent en kop kaffe og sæt dig godt til rette, mens vi fører dig ind i en fascinerede – men også lidt skræmmende – fremtid.

 

#1 3D-elementer

Denne forudsigelse er formentligt den mest realistiske, da vi allerede i fjerde kvartal af 2019 har set en stor stigning i implementeringen af 3D-elementer på websites.

Dit website er ofte et af de første steder, potentielle kunder besøger, når de søger information om dig og dine produkter eller ydelser. Et stærkt og overbevisende webdesign spiller derfor en afgørende rolle for det førstehåndsindtryk, din virksomhed efterlader hos de besøgende.

Læs mere om: Webdesign

Betydningen af et gennemført webdesign er blevet så vigtigt, at frontend-webudviklere verden over bevæger sig længere og længere væk fra flat designs, og hen mod 3D-elementer, der skaber en innovativ og overraskende online brugeroplevelse.

 

#2 Mikrointeraktioner

3D-elementer er ikke den eneste trend, der er designet med det formål at forbedre brugeroplevelsen. Mikrointeraktioner er skabt til at glæde brugerne, og vi forventer, at vi vil se endnu flere af disse små glædespredende interaktioner på websites i fremtiden.

Mikrointeraktioner er små øjeblikke, hvor brugeren og webdesignet interagerer med hinanden. De giver med andre ord brugeren en instant – men kortvarig – feedback på sin handling på dit site. Feedbacken kan komme til udtryk i blandt andet lyd, animationer eller lys.

Det lyder ikke af meget, men mikrointeraktioner spiller en afgørende rolle i den samlet brugeroplevelse på dit website og kan i sidste ende afgøre, om brugerne vælger dit site over konkurrenternes. Detaljerigheden er ofte det, der adskiller enestående websites fra ordinære websites.

Læs også: Sådan konverterer dit website besøgende til salg

Tænk på, hvor vigtig ding-ding lyden er i forhold til at bekræfte din overførelse via MobilePay, eller hvordan det symbolske et-tal over den virtuelle indkøbskurv på webshops bekræfter, at du netop har lagt en vare i kurven. Mikrointeraktioner er små, men de er bestemt ikke uden betydning.

 

#3 Agumented Reality

Agumented Reality (AR) skaber nogle unikke muligheder for webudviklere, marketeers og e-commercere. AR er, som navnet lægger op til, et udvidet syn på virkeligheden. Det er med andre ord en interaktiv oplevelse, der kombinerer data fra den virkelige, fysiske verden med virtuel, computergenereret data.

Den tekniske definition kan virke en anelse kompliceret, og derfor trækker vi lige AR ned på et niveau, hvor alle kan være med. De fleste af os har nemlig allerede stiftet bekendtskab med AR – uden at vide det.

Du kender med garanti de søde, sjove og til tider mærkelige filtre på både Snapchat og Instagram, du kan lægge ovenpå dit ansigt, som får dig til at ligne en hund, få fejlfri hud eller gøre dig ældre at se på. Disse filtre er et velkendt eksempel på AR. Teknologien er nu så moden, at vi er overbeviste om, at den for alvor vil gøre indtog i web-verdenen i 2020.

Flere virksomheder har allerede øjnet mulighederne ved AR. Louis Nielsen har for eksempel implementeret AR på deres website. De har skabt et virtuelt prøverum, hvor deres kunder ved hjælp af AR kan prøve briller på eget ansigt hjemme fra sofaen.

Det er smart, og vi vil med garanti se flere og flere af disse virtuelle prøverum i fremtiden.

 

#4 Chatbots med kunstig intelligens

Du kender måske Siri, Google Home eller Alexa? De er alle eksempler på taleassistenter, der ved hjælp af symbolsk kunstig intelligens er designet til at hjælpe brugerne i deres hverdag. Det er den tankegang og teknologi, vi forventer, at vi vil se mere af i fremtiden

Hvis du endnu ikke har hørt ordet ´chatbot´, så kommer du formentligt snart til det. Antallet af chatbots er nemlig stærkt stigende, og mange store virksomheder har allerede fået øjnene op for de muligheder, som chatbots med kunstig intelligens giver.

Forestil dig, at du ikke behøvede at besvare de samme spørgsmål fra kunder dag ud og dag ind. Det ville formentligt spare dig for en god rum tid, som du derimod kunne bruge på at videreudvikle din forretning.

Det er en af de oplagte muligheder ved kunstig intelligens i chatbots. De behøver nemlig kun lære et begrænset antal af de samme spørgsmål for at kunne se et mønster og give et prædefineret svar til dine kunder. På den måde kan du, uden at stå til rådighed, besvare ofte stillede spørgsmål 24/7.

Hvad tror du, fremtiden vil bringe?

Kontakt os i dag