4 digitale trends for 2021

4 digitale trends for 2021
Dato:

Covid-19-krisen har rusket op i danskernes medieforbrug og vaner og gjort de i forvejen meget digitale danskere endnu mere digitale. Men hvilke digitale trends forventer vi især at se i det kommende år?

Mens vi venter på, at covid-19-krisen går over, arbejder vi på højtryk for vores kunder. Vi har samtidig haft lejlighed til at kigge lidt ind i krystalkuglen og se på, hvilke digitale trends 2021 vil byde på. Det kan du læse om her.
At danskerne bliver mere og mere digitale, er den første vigtigste pointe at fremhæve.

Hos JJ Kommunikation oplever vi en stigende efterspørgsel efter digitale produkter. Det er i tråd med Slots- og Kulturstyrelsens “Rapportering om mediernes udvikling i Danmark 2020”, der viser, at digitaliseringen af danskernes medievaner fortsætter ufortrødent.

#1 Digitale medier vinder yderligere terræn

I 2020 brugte danskerne 5 minutter mindre på tv og 3 minutter mindre på radio om dagen sammenlignet med 2018. Til gengæld er der flere og flere, der streamer, lytter til podcasts og læser nyheder online. For eksempel besøgte 94.000 flere danskere ugentligt et digitalt nyhedssite i 2020.
En nyhed, der ikke kan komme bag på nogen, når man tænker på alle dem, der har arbejdet hjemme under covid-19-krisen i 2020. Danskerne har i højere grad siddet i hjemlige omgivelser, og har derved kunnet læse flere nyheder i pauserne på hjemmearbejdspladserne. Samtidig er endnu flere begyndt at shoppe online, og derfor er det heller ikke overraskende, at FDIH’s e-handelsanalyse viser, at e-handlen samlet set har været i fremgang i 2020, blandt andet fordi mange danskere er blevet glade for at få bragt eksempelvis deres dagligvarer til døren i en travl hverdag.

Alt I alt er det digitale folkefærd blevet endnu mere digitalt, og den udvikling ser ud til at fortsætte ind i 2021.

Hos JJ Kommunikation kan vi hjælpe dig med at komme i gang med at annonce på sociale medier.

Læs mere her 

#2 Google og Facebook fortsat i vækst
Digitale nyheder og e-handel går jo ofte hånd-i-hånd med Google og Facebook. Mange virksomheder har fået øjnene op for, at det driver trafik til deres sites, når de er aktive på Google og sociale medier som Facebook og Instagram. Ifølge Slots- og Kulturstyrelsens analyse, tager de internationale aktører fortsat en stigende del af annoncekronerne.


#3 Flygtige medier vinder frem

En tredje trend er de flygtige medier, som Instagram Stories, Reels og IGTV. Vi forventer at fortsætte fremgangen i 2021, da de kræsne medieforbrugere fortsat gerne vil forkæles med kreativt indhold, der både taler til øjne og ører. Annoncer i Instagram Stories vil på ingen måde være so last year, men derimod et annonceformat, der vil fortsætte med at vækste i 2021. Arbejder du med, eller overvejer du at arbejde med Instagram Stories og de andre flygtige formater i 2021, så husk at de fungerer bedst, hvis du bruger animationer og generelt et kreativt udtryk.


#4 Annoncer på LinkedIn og Pinterest

Når vi taler særligt B2B-salg bliver LinkedIn-annoncer med stor sandsynlighed også en af de store højdespringere. Mange har opdaget muligheden for at annoncere der også, og LinkedIn har i år introduceret deres udgave af stories, som vi ser frem til at se mere til i det nye år.
Vi spår også en fortsat fremgang i brugen af Pinterest-annoncer, da det er et medie i vækst, og da der stadig er få danske virksomheder, der benytter muligheden for annoncering på Pinterest. Konkurrencen på det medie er derfor lav sammenlignet med på Facebook og Instagram. Nogle af de øvrige fordele ved Pinterest er, at det er et stærkt visuelt medie, der kan sammenlignes lidt med Google Shopping. Det særlige ved Pinterest er, at folk bruger mediet til at søge inspiration, og de er derfor allerede fra begyndelsen af brugerrejsen positivt og åbent indstillet. Har du lyst til at være first mover, så kontakt os, og få en uforpligtende snak om, hvilke annonceringsmuligheder, der er for jer.

Kontakt os allerede i dag